Begeleiden als teamwerk
Een student begeleiden kun je in je eentje doen, maar je kunt er ook teamwerk van maken. Bij de Academische Opleidingsschool Passie voor Leren hebben ze hier zelfs een speerpunt van gemaakt: een student wordt bij voorkeur begeleid door meer dan één begeleider.
Hoe dat in de praktijk werkt, vroegen we aan Peer Kennis van het NSG. Peer: ‘Bij ons is het inmiddels gangbaar dat er in duo’s begeleid wordt. Zo begeleid ik al jaren studenten samen met mijn collega Pieter Colla. Mijn insteek is meer vakinhoudelijk en vakdidactisch, die van Pieter meer pedagogisch. Zo vullen we elkaar mooi aan.’
Begeleiden als duo heeft zo zijn voordelen. Niet alleen kan de student op die manier kennismaken met verschillende manieren van lesgeven en verschillende begeleidingsstijlen, maar ook voor de begeleiders levert het wat op. Peer: ‘zoals wij het nu vorm gegeven hebben is het in feite een vorm van professionalisering. Je kijkt bij elkaar mee en geeft elkaar feedback. We timmeren niet al te zeer dicht hoe de duo’s dat moeten aanpakken, ze moeten daar hun eigen weg in vinden. Wel zetten we als opleidingsteam een aantal piketpaaltjes uit: zo hebben we verschillende scenario’s geformuleerd waar duo’s uit kunnen kiezen en vragen we iedere begeleider om van te voren een leervraag te formuleren. Deze leervraag komt dan aan bod in de tussenevaluatie en de eindevaluatie. Daardoor wordt het leerrendement voor de begeleider hoger’.
Naast voordelen zijn er natuurlijk ook aandachtspunten. Vooral belangrijk volgens Peer is een heldere communicatie richting de student. ‘Pieter en ik wisselen in principe af: de ene week is hij het aanspreekpunt, de andere week ben ik dat. Studenten vinden het prima zo lang we zorgen voor een goede overdracht van de ene naar de andere week. Ook iets om rekening mee te houden, is dat een lio van ons allebei klassen overneemt; ons uitgangspunt daarbij is dat de student met elke begeleider de klassen bespreekt die die begeleider goed kent.’
Is het de bedoeling om uiteindelijk over te gaan naar begeleiding vanuit de hele sectie? Peer aarzelt: ‘Het ideaal van een begeleidende en daardoor ook lerende sectie is aantrekkelijk, maar wij willen eerst op kleine schaal expertise op te doen met gezamenlijk begeleiden en de verdeling van verantwoordelijkheden daarbij. Ik geloof ook dat je niet meer dan twee mensen eindverantwoordelijk moet maken voor een student, dan wordt het te vaag. De komende tijd gaan we deze werkwijze evalueren en kijken hoe we het uit kunnen breiden’.