Terugblik op het gastcollege met Jeroen Dijsselbloem

 

Het college met Dijsselbloem was een groot succes. Het was geweldig om te zien hoe docenten, ondersteunend personeel (conciërge, de ICT-man van de livestream, onze communicatieadviseur en medewerker van het eventbureau) zo samenwerkten. Studenten namen hun verantwoordelijkheid en zette de schouders eronder. Ze hielpen mee met de ontvangst, het uitdelen van de ja/nee kaartjes, de bediening van de microfoons in de zaal en op het laatste moment hadden we een student nog weten te strikken als fotograaf.

img_7269

Studenten van de tweede graads lerarenopleiding economie ontvangen de gasten

Nog snel werd er een en ander opgeruimd in de kantine en de waterkan werd gevuld met een muntblaadje en wat citroen en neergezet op het tafeltje.  De collegezaal liep vol met studenten, docenten van de HAN en begeleiders en alumni uit het werkveld.

 

We konden gaan oogsten van een goede voorbereiding. Ik heb genoten van een hele mooie bijeenkomst met flink wat afwisseling en met boeiende vragen en vooral antwoorden en dialoog. Onze dagvoorzitter  Coen Oosterbroek

img_7354

Dagvoorzitter Coen Oosterbroek interviewt Jeroen Dijsselbloem

(in het dagelijks leven docentopleider economie) was onze eigen “Twan in huis” (van College Tour) ” en heeft aardig wat vragen op  Jeroen Dijsselbloem afgevuurd met een heel breed spectrum…het ging over zijn doopnamen waarin geen Maria meer voorkwam, het feit dat hij Abraham had gezien en al die locaties van congrescentra waarin hij verblijft (die blijken veel op elkaar te lijken). Dijsselbloem heeft in het verleden een prominente rol vervuld in de parlementaire commissie Dijsselbloem met als resultaat “Lessen over de wijze waarop de overheid het beste kan sturen op de kwaliteitsverbetering”. Hij  komt uit een echt onderwijsnest met wel 17 ooms en tantes die daarin werkzaam zijn geweest.  Zijn ouders waren beide docent (moeder in het basisonderwijs en vader docent Engels) en zijn opa was directeur van een ambachtsschool en heeft heel veel betekend voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs van de “arme zandgronden” in Zuidoost-Brabant. Docent opleider Rianne van der Lugt en student Roel Lange bespraken met Dijsselbloem een stelling waarin de laffercurve centraal stond. Op welk punt rondom belastinginkomsten en de hoogte van de diverse belastingtarieven bevinden we ons nu?

img_7416

Welke koffer wordt kleiner aan de uitgavenkant als de koffer sociale zekerheid groter wordt? Docente Rianne van der Lugt-van der Bijl en studenten Lars Oostdam, Frank Schonewille en Roel Lange leggen Jeroen Dijsselbloem deze vraag voor.

Student Lars stelde een vraag over hoe het toch komt dat  die rijksbegroting jaarlijks uitlekt. Uit de zaal kwam een mooie vraag van een deeltijdstudent economie over wat hij vond van de opkomst van nieuwe betaalmiddelen zoals de bitcoins. Dijsselbloem wees ons op de risico’s van dergelijke betaalmiddelen omdat ze niet vallen onder de financiële toezichtwetgeving. Ook maakte hij duidelijk dat dergelijke nieuwe technologische ontwikkelingen ervoor zorgen dat handelingen die de notaris nu nog uitvoert in de toekomst digitaal kunnen worden uitgevoerd.  Dankzij de stelling over het thema Europa en Monetaire economie werden we ons dankzij Dijsselbloem weer even goed bewust van het feit dat de EU toch echt andere richtlijnen heeft dan de EMU. HIj overtuigde de zaal  aan de hand van tal van voorbeelden over het feit dat regelgeving in de EU er voor zorgt dat landen hun diverse economische problemen daadwerkelijk aanpakken en daardoor sneller economisch sterker worden. Ook ging hij in op het feit dat al die landen binnen de EU elkaar scherp houden dankzij die regelgeving.

Geschiedenis docent Marc van Berkel confronteerde Dijsselbloem met de halvering van salarissen van zijn collega docenten geschiedenis in Griekenland.

img_7511

Docent opleider Marc van Berkel (geschiedenis) en docent opleider Astrid Van Dael (economie) hebben met tweede graads student economie Remco van Eck stellingen en vragen voorbereid nav het eurodebat met Joseph Stiglitz.

Dijsselbloem erkende het probleem en gaf aan dat hij  gastcolleges geeft op universiteiten in Zuid Europa. Hij wijst dan op het daadwerkelijke probleem van de corruptie die juist in de zuidelijke EU-landen wijdverbreid is onder autoriteiten en instellingen uit de politiek, het gezondheids- en bouwwezen. Bij de afsluiting werd het filmpje van studente Pien Bouwmans gedraaid waarin leerlingen van haar vmbo-klas (Dendroncollege) aan Dijsselbloem een vraag voorlegde met wat ze vonden dat leerlingen aan economische kennis moeten weten als ze hun vmbo-examen hebben behaald. Dijsselbloem vindt het van belang dat jongeren kennis hebben van geld, budgetten en begroten voor zichzelf, maar ook om maatschappelijke en economische vraagstukken te kunnen begrijpen. De afsluiting van het college was natuurlijk geheel in stijl van “College Tour” en Coen vroeg hem wat hij de zaal nog mee wilde geven.  Dijsselbloem gaf de aanwezig in de zaal mee hoe van belang het is dat je maatschappelijk betrokken bent en dat er daarvoor niet persé een scheidingslijn hoeft te lopen tussen privé en werk.

img_7553

Nog even samen met Jeroen Dijsselbloem op de foto met studenten van de tweedegraads lerarenopleiding economie die meegeholpen hebben aan dit succesvolle gastcollege.

Dit soort debatten zijn op onze lerarenopleiding voor herhaling vatbaar. Who’s next?