“Leuk hè om ze eens in het wild te zien…”
Gisteren stond de eerste bijeenkomst van dit collegejaar voor school- en instituutsopleiders in het teken van begeleiden. Wat is begeleiden?… Welke functies heeft het?… Hoe kun je die functies in een één op één relatie en in een school vormgeven? Na een introductie in het thema van dr. Chris Kroeze, expert werkplekleren, deelden studenten, school- en instituutsopleiders hun goede en fijne begeleidingservaringen. Zo muf (#nostalgisch) als de geur vóór het openen van de ramen in het oude Albertinum was, verder een prachtige locatie, zo fris en levendig waren de gesprekken.
In een paar (geparafraseerde) quotes een impressie van de middag.
Introductie in het thema
- “Ieder begeleidingstraject is anders.”
- “De kwaliteit van de begeleiding is de mate waarin het geheel van relaties voorziet in de begeleidingsbehoefte van de lerende.”
- “Kijken naar datingsites heeft me geleerd dat matching iets heel anders is dan een klik hebben.”
- “Betrokkenen kunnen een klik goed duiden maar onder woorden brengen wat het precies is, is me werkelijk niet gelukt tijdens mijn promotietraject.”
- “Klikt het niet, blijf niet te lang rommelen maar zoek samen alternatieven.”
- “Het niet hebben van een klik hoeft helemaal geen diskwalificatie van de begeleider of student te zijn.”
- “Juist de begeleidingstrajecten waarin het (ook) over hele andere dingen gaat als het leren van de student, blijken vaak heel effectief te zijn.”
- “De invulling van de begeleiding kan niet door de opleiding worden beheerst en dat moet je ook helemaal niet willen.”
- “De student goed voorbereiden op werkplekleren en op zijn of haar mogelijke invloed is wel van belang.”
Dialoog over begeleidingservaringen
- “Chris mag ik je bedanken voor je verhaal. Ik herken het helemaal en ben er erg blij mee. Het is voor mij een bevestiging dat we samen moeten proberen om goede randvoorwaarden te creëren maar als opleiders niet de illusie moeten hebben dat we alles kunnen beïnvloeden. “
- “Dit was interessant. Voor zo’n bijeenkomst mag je me wel vaker uitnodigen.” (Student)
- “Dit moeten we veel vaker doen, zo met studenten in gesprek gaan. We hebben ‘m aan een spervuur van vragen onderworpen.” (Schoolopleider)
- “Dat viel wel mee hoor, het was te goed te doen.” (Student)
- “Leuk hè om al die verschillende school- en instituutsopleiders eens in het wild te zien.” (Chris tegen studenten)
Nb! Als je je woorden herkent en ze verder wil duiden of feedback hebt, reageer gerust. Sinds kort hebben we een nieuw blog: Regionaal Onderwijs Blog Samen Opleiden (ROB!) http://blog.han.nl/rob/. Aanleiding voor ROB: behoefte aan een korte, digitale lijn om te informeren, delen en inspireren ten aanzien van alles wat met samen goed opleiden te maken heeft. Vragen, mededelingen, wapenfeiten, nieuwtjes,… allemaal welkom op ROB. Ga naar de site, laat je autoriseren en je kunt je ervaringen delen of vragen stellen. ‘Hardop’ denken wordt van harte gewaardeerd. #Make some noise! Onder alle so en io deelnemers verloten we de volgende bijeenkomst een kleine attentie.
@ Ellen Leenaarts- Gunnewijk: zou jij je ervaringen van gisteren ook op ROB willen zetten? Jij had wat mij betreft al een paar hele interessante bevindingen t.a.v. deze bijeenkomst.
Hier bijeenkomst-1-opleiders-20160929 vind je de powerpoint van de bijeenkomst met de introductie van Chris.
Graag tot ziens op ROB en tot de volgende bijeenkomst op donderdag 19 januari 2017! Thema: ‘student als partner’ in begeleiden.
Hartelijke groet,
Josje Heynen