ILS presenteert nieuwe strategische plan 2016- 2020

sp

 

Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling en dat geldt ook voor de lerarenopleidingen. Als Instituut voor Leraar en School (HAN ILS) bepalen we elke vier jaar de koers voor de daaropvolgende jaren. Dat doen we samen met onze studenten en de partners in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

We hebben daarom het afgelopen jaar met een groep Toekomstverkenners, bestaande uit collega’s intern en extern, werkveldpartners en studenten goed gekeken naar de ontwikkelingen voor de komende jaren. We zien belangrijke ontwikkelingen in ons werkveld en in ons eigen instituut. Hierbij valt te denken aan de kwalificatiedossiers in het mbo, ontwikkelingen van nieuwe profielen in het vmbo, Onderwijs 2032, talentontwikkeling in het voortgezet onderwijs, flexibilisering van het deeltijdonderwijs en een Leven Lang Leren, Leren en lesgeven met ICT, ontwikkeling van expertise in het instituut, etc. De opsomming is daarmee nog lang niet compleet!

Voor de komende jaren hebben we negen ambities geformuleerd op het gebied van onderwijs & onderzoek, samen werken in en kwaliteitscultuur en ondersteunende processen. Deze ambities dragen eraan bij ondernemende, inspirerende en zelfbewuste leraren voor de toekomst op te leiden. Ook geven deze ambities richting aan de keuzes die wij maken in de verdere ontwikkeling van ons onderwijs en onderzoek. Graag nemen we je mee in waar wij als HAN ILS voor staan en waar we naartoe werken.

Negen ambities

 Onderwijs en onderzoek

  1. We versterken de pedagogische rol van de leraar in het curriculum van de lerarenopleidingen.
  2. We werken toe naar een dynamisch en studeerbaar curriculum dat ruimte biedt aan voor actuele ontwikkelingen.
  3. We werken interdisciplinair samen aan brede vraagstukken.
  4. We versterken loopbaanoriëntatie en -begeleiding en persoonsvorming in de opleiding.
  5. We werken doorlopend aan de kwaliteit van leraren door naast de initiële opleiding ook trajecten voor professionalisering in te richten.
  6. We stimuleren het onderzoekend vermogen van onszelf, studenten en leraren in ons werkveld.

Samen werken in een kwaliteitscultuur

  1. We werken in vertrouwen samen aan leren en innoveren.
  2. We richten persoonlijk leiderschap op het stimuleren van persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Ondersteunende processen

  1. We richten ondersteunende processen zo optimaal en efficiënt mogelijk in.

Meer lezen?