‘We zijn meer gaan kijken door de ogen van kinderen en jongeren.’

(foto: Nico Marcus)
Drie jaar geleden startten we het project KRAKE Family Community met twee ambities: zorgen dat kinderen en jongeren gehoord worden in dorpen en bijdragen aan een kindervriendelijke(r) omgeving. We werkten samen met inwoners van zes Nederlandse en zes Duitse dorpen. Binnenkort verschijnt een digitaal magazine met de opbrengsten van het project. In deze blog leest u alvast de ervaringen van Sandra (37) uit Varsselder-Veldhunten, een dorp van ca. 800 inwoners in de Achterhoek.
Sandra, hoe is het voor jou om in Varsselder-Veldhunten te wonen?
“Ik woon in hier sinds 2008. Ik vind het erg prettig wonen. Het is een dorp dat open staat voor iedereen. Een veilige omgeving voor onze opgroeiende kinderen. Er wordt omgekeken naar elkaar en zo nodig gezorgd voor elkaar.”

Sandra (rechts) tijdens een uitwisseling met het Duitse Kranenburg (foto: Cre-aid)
Je bent lid van de dorpsbelangenvereniging Varsselder-Veldhunten: Waarom wilden jullie als dorpsbelangenvereniging mee doen met de Family Community?
“We willen dat ons dorp een prettige woonomgeving blijft voor kinderen en jongeren. Dat jongeren hier willen blijven wonen, of hier later (met hun kinderen) weer komen wonen omdat ze het hier ‘prettig leven’ vinden. Zo blijft ons dorp, onze school en ons rijke verenigingsleven sterk en vol energie. We doen al veel voor de jeugd in het dorp. Zo organiseren we regelmatig activiteiten voor kinderen. En we zorgen er voor dat jong en oud elkaar kan ontmoeten; in de dierenweide, in de moestuin, op school. Maar door mee te doen aan de Family Community wilden we onderzoeken of we jeugd ook op andere manieren bij het dorp kunnen betrekken; wat missen ze, waar kunnen ze aan mee doen? We wilden de ‘volwassen’ onderwerpen in het dorp door de ogen van kinderen bekijken. Wij volwassenen kunnen wel allerlei ideeën hebben voor de jeugd, maar wij willen graag door en voor de dorpsbewoners werken, dus ook door en voor de jeugd. We denken dat dit de betrokkenheid bij het dorp vergroot. En daarmee de kans dat een plan of idee ook echt gebruikt of uitgevoerd gaat worden.”

Toekomstworkshop in Varsselder-Veldhunten (foto: Nico Marcus)
Welke uitdagingen hadden jullie in de Family Community?
“In workshops konden kinderen en jongeren vertellen wat zij van het dorp vinden en wat zij graag beter of anders zouden willen. Met hun ideeën gingen zij dan samen met volwassenen aan de slag. Het was niet altijd makkelijk om deelnemers te vinden, jong en oud. Iedereen is druk en heeft weinig tijd. We zien bij activiteiten in het dorp vaak dezelfde inwoners. Maar hun vrijetijd is ook beperkt. Hoe zorg je dat andere mensen, dan de ‘bekende gezichten’ die je meestal tegenkomt, meedoen? Dat is heel lastig. Het kostte ons veel tijd en energie om mensen te overtuigen mee te doen. Je merkt wel dat mensen sneller mee willen doen wanneer er ‘werk te verzetten is’. Wanneer er bijvoorbeeld een plan gemaakt kan worden, of hulp nodig is bij het plaatsen van speeltoestellen. Zeker als je ze persoonlijk vraagt. Uit de workshops met kinderen en jongeren kwam de wens voor een uitdagende speelplek naar voren. Een plek waar jong en oud elkaar kan ontmoeten. Het was nog best lastig iets met hun ideeën en tips te doen. Kinderen tekenden bijvoorbeeld een regenboog. Hoe zorg je dat je dat in plannen laat terug komen? Maar ook de hoge glijbaan die de kinderen heel graag wilden. Dat is moeilijk uit te voeren als je te maken hebt met regels en veiligheid. Daarom hebben we als belangenvereniging een werkgroep opgezet. Die werkgroep bestond uit kinderen, jongeren, ouders en ouderen. Samen gaven zij aan de ideeën uit de workshops vorm. De opdracht van de werkgroep was: Hoe maken we samen een speel- en beweegplek die leuk is voor mensen van 4 tot 80 jaar? We wilden samen in korte tijd echt iets voor elkaar krijgen, zorgen dat die plek er snel zou komen.”

Jeugd uit Varsselder-Veldhunten in de nieuwe multigenerationele speel- en beweegtuin. (foto: Nico Marcus)
En die de speel- en beweegtuin voor jong en oud is er gekomen. Heeft het project jullie nog meer opgeleverd?
“Wat het ons duidelijk opgeleverd heeft, is dat we meer zijn gaan kijken door de ogen van kinderen en jongeren. Het is nu normaal geworden hen te betrekken bij het dorp. Kinderen en jongeren doen binnenkort mee als we de Hoofdstraat opnieuw gaan inrichten. We horen graag hun ideeën over bomen, planten en struiken langs deze straat.”
Welke plannen hebben jullie nog?
“Nou, de Hoofdstraat dus. En we zijn begonnen met een plan hoe ons dorp er in 2025 uit zou moeten zien. We willen hiervoor graag de mening van de basisschoolleerlingen horen. Dit doen we door samenwerking te zoeken met de leerkracht. Misschien kan het wel onderdeel zijn van de les? Ook willen we gebruik maken van de ideeën die kinderen al met ons gedeeld hebben in de Family Community. Daarnaast willen we de organisatie van de kinderactiviteiten anders gaan opzetten. We weten alleen nog niet precies hoe. Ook in de toekomst willen we werken met werkgroepen met jonge en oude inwoners. Zo laten we zien dat we een dorp zijn waar jong en oud zich thuis kan voelen, elkaar ontmoet en een stem heeft.”
Welke tips heb je voor andere dorpen die hun dorp leuker of fijner willen maken voor de jeugd?
“Bedenk wat voor dorp je wilt zijn of welk thema je als dorp belangrijk vindt en aan wilt werken. Daar bedenk je dan activiteiten bij. Die activiteiten kunnen worden uitgevoerd door werkgroepen. Het is ons goed bevallen om met een werkgroep te werken waaraan zowel jong als oud meedoet. Je weet dan ook gelijk of er bij de verschillende betrokkenen steun is voor de plannen. Natuurlijk is het belangrijk ook de rest van het dorp betrokken te houden. Dit kan via de dorpswebsite of met informatieavonden. Voor de speelplek hebben we dus als belangenvereniging een werkgroep opgezet. Wij hebben gezorgd voor de overlegmomenten (data geprikt en gezorgd dat er iets te drinken was). Maar daarna hebben we de werkgroep zelf hun plan laten bedenken. We hebben ze vrij laten dromen. Daarna hebben we niet gekeken óf, maar hoe we dat gaan uitvoeren. We zijn als belangenvereniging op zoek gegaan naar geld om de ideeën uit te voeren, in plaats van dat geld de ideeën heeft beperkt.”
Dit interview maakt onderdeel uit van het KRAKE Family Community Magazine dat begin april 2019 online zal verschijnen. Dit is een magazine vol inspiratie, verhalen en opdrachten om aan de slag te gaan met kinderparticipatie in dorpen.