Wat houdt het in om een onderzoekende professional te zijn?

wordcloudOnderzoekendeprof

De HAN wil professionals opleiden die kunnen anticiperen op veranderingen in de praktijk. Dit vraagt om ‘onderzoekende’ kenmerken van een professional. Maar wat houdt dat precies in? 

 

 

 

 

In een verkennende onderzoek voor het UAS project Onderzoekende professional zijn docent-onderzoekers en onderzoekers in 2015 bezig geweest met de vraag: welke invulling wordt er door verschillende betrokkenen uit de sociale sector gegeven aan ‘een onderzoekende professional’?

Op basis van een literatuurstudie zijn verschillende profielen van onderzoekende professionals onderscheiden. Deze vormen een uitgangspunt voor interviews afgenomen in het voorjaar van 2015 met 23 HAN docenten van verschillende opleidingen voor de sociale sector. Docenten zijn gevraagd naar kenmerken die zij toekennen aan een onderzoekende professional. De genoemde kenmerken zijn door de onderzoekers geclusterd in drie dimensies: wat ben je, hoe werk je, en waarom onderzoekend zijn,. Tijdens een spiegelbijeenkomst in het najaar van 2015 zijn deze drie dimensies besproken met mensen uit de praktijk, onderzoekers, studenten en de docenten.

Docenten gaven in de interviews aan dat een professional onderzoekend is om de praktijk te verbeteren. Dat onderzoekend zijn vooral bestaat uit nieuwsgierig, kritisch en reflectief zijn. Een onderzoekende professional werkt analytisch en methodisch. Dit totaal beeld is nog abstract en de precieze invulling is niet eenduidig geformuleerd door de ondervraagde docenten. Daarom biedt deze rapportage vooral aanknopingspunten voor een verdiepingsslag. Hiervoor zijn onderstaande dilemma’s en aanbevelingen geformuleerd.

Dilemma’s waarover gesprek gevoerd kan worden:

  • Waarom opleiden tot onderzoekende professional?
  • Welke praktijk moet verbeterd worden?
  • Moeten HBO-studenten zelf een alles omvattend onderzoek kunnen uitvoeren?
  • Hoe kunnen studenten leren onderzoek doen en hoe leren ze het hebben van een onderzoekende houding?
  • Hoe kan het zijn van een onderzoekende professional een aansprekend perspectief worden voor studenten?

 

Voor het gehele rapport zie: TussenrapportageOnderzoekendeProfessionalUAS2015