Technologische innovatie politie en de Politieacademie
De afgelopen twee jaar zat Lector Innovatie in de Publieke Sector Erik de Vries in de begeleidings- en leescommissie van het onderzoek Leren van technologische innoveren van de politie en de Politieacademie. Het onderzoek geeft een fraai inkijkje in innovatieve projecten binnen de politie.
Innovatieprojecten met drones
In het onderzoek zijn 13 technologische innovatieprojecten gevolgd. Veel van de projecten zijn voorbeelden van digitale transformatie met toepassingen van onder andere drones, artificial intelligence, big data en augmented reality. Belangrijkste conclusie is dat organisatorische factoren belangrijker zijn voor het slagen van de projecten dan technologische mogelijkheden of beperkingen.
Het onderzoek geeft een fraai inkijkje in innovatieve projecten binnen de politie. Hoe verhouden de innovaties zich tot de politieorganisatie? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen voor innovatieve projecten binnen de grootste publieke organisatie van Nederland?
Uitkomsten onderzoek Politieacademie
Vooral organisatorische factoren blijken belemmerend te werken. Bijvoorbeeld als ondersteunende diensten onvoldoende faciliteren of als de besluitvorming niet tijdig is. Daarnaast is er onvoldoende capaciteit van medewerkers en is er geen strategische visie op technologische innovatie in de politie.
Bevorderend blijken de zogenaamde sociale factoren. Het werkt bevorderend als het projectteam, de gebruikers en de ICT-ontwikkelaars vroeg in het project samenwerken. Ook een ontwikkelgerichte aanpak helpt. De behoefte in de praktijk en het leren van experimenten staat central bij de politie en dat is positief.
Wat kan de politie nu in de praktijk met die bevorderende en belemmerende factoren? Daarvoor ontwikkelden de onderzoekers een handelingsperspectief. “De leerpunten zijn ook relevant voor ook andere publieke instellingen”, deelt Erik de Vries.