Schuivende beroepsbeelden in de gezondheidszorg
Op 1 januari jl. ben ik met negen enthousiaste docent-onderzoekers gestart met het project Schuivende beroepsbeelden in de gezondheidszorg. Welke veranderingen spelen er in de sector en wat betekent dit voor het beroepsbeeld van paramedische en verpleegkundige beroepen? Afgelopen week namen docent-onderzoekers het eerste interview af.
In het onderzoek Schuivende beroepsbeelden in de gezondheidszorg gaan we na welke veranderingen er spelen in de sector en wat dit betekent voor het beeld dat professionals hebben van hun werk. We vergelijken deze beelden met de beelden die studenten van paramedische en verpleegkundige opleidingen hebben over hun toekomstige werk. Zo kunnen we het gezondheidszorgonderwijs beter afstemmen op de eisen van de ‘nieuwe professional’. Het project sluit aan bij eerder onderzoek dat we deden bij de sociale opleidingen.
Het project heeft ook een hoger doel, namelijk het versterken van de driehoek onderwijs, praktijk en onderzoek. Daarom spelen de docent-onderzoekers in dit project een belangrijke rol: ze zijn vanaf het begin intensief bij het project betrokken en verzamelen zelf de data. Door in het project te participeren ontwikkelen zij hun onderzoeksvaardigheden en door de gesprekken die zij in het veld voeren, krijgen ze (weer) de nodige klei aan hun voeten.
Alex de Veld (docent ergotherapie) en Ria Schipper (hoofddocent mondzorgkunde) hebben hun eerste interview er inmiddels opzitten. Alex:
“Ik interviewde iemand in de revalidatie, een werkveld waar ikzelf vandaan kom. Het was informatief en inzichtgevend te zien dat er in korte tijd zoveel is veranderd. Het is veel meer financieel gedreven. Dat had ik niet verwacht.”
Doordat docenten uit alle verpleegkundige en paramedische opleidingen participeren en zij in duo’s samenwerken, ontstaan er ook waardevolle verbindingen tussen de diverse opleidingen. Ria Schipper, hoofddocent mondzorgkunde:
“Ik had een oppervlakkig beeld van wat een ergotherapeut doet. Voorafgaand aan het interview heb ik geoefend met Alex [de Veld, docent Ergotherapie]. Dat heeft me veel meer inzicht gegeven in wat een ergotherapeut doet. Daardoor kan ik de interviews ook beter plaatsen.”
De komende maanden zullen nog ruim veertig interviews worden afgenomen in de gezondheidszorg. Ook gaan we in gesprek met studenten. Dit najaar organiseren we een werkveldbijeenkomst waarin we met het veld reflecteren op de uitkomsten van het project. Eind 2015 verschijnt een boekje met de opbrengsten.
