‘Professionals aan het roer!’

foto via Pixabay

foto via Pixabay

Op 25 juni jl. gingen vijfhonderd docenten, bestuurders, deskundigen en andere betrokkenen met elkaar in discussie op de conferentie ‘Kwaliteit van Onderwijs’. De bijdrage van ons Kenniscentrum bestond uit het essay ‘Professionals aan het roer’ van Frans de Vijlder, dat ook is opgenomen in het op de conferentie gepresenteerde boek ‘De echte dingen‘, waarin alle essays zijn opgenomen.

 

 

Het essay van Frans de Vijlder stond samen met dat van Volkskrant columniste Aleid Truijens centraal in de verdiepingssessie ‘De Docent.’ Het essay van Frans werd ingeleid door een tweetal docenten, namelijk Marjolein Held en Jacqueline Boerefijn. Docente Laura Polder van een ROC besprak samen met twee leerlingen het essay van Aleid Wolfsen. Daarna vond aan de hand van zes stellingen in drie ronden discussie plaats.

De resultaten: er was in deze veel sympathie voor de gedachte dat docenten veel pro-actiever aan de slag gaan om vorm te geven aan een nieuw soort onderwijs, met nieuwe kwaliteiten, weg uit de klassieke routines, kwaliteitssystemen, vooraf geplande curricula. En er werden pareltjes van onderwijsvernieuwing genoemd, waarin docenten, leerlingen, ‘vakken’, beroepenvelden en samenleving in nieuwe verhoudingen met elkaar worden gebracht. Er sprak een samengebalde energie uit, die zijn weg zoekt naar de oppervlakte.

Tegelijkertijd voelden velen de belemmeringen om van deze pareltjes ‘mainstream’ te maken; het blijven nog teveel ‘projecten’ naast de dagelijkse routines. De tegendruk van het bestaande systeem, een soort stolp op de energie, is nog groot, maar we lijken aan de vooravond te staan van iets nieuws. Daarbij hoort een ander type docent, waarvan er al veel rondlopen of zoekend zijn naar hoe hun nieuwe rol eruit zou moeten zien. Lerarenopleidingen zouden meer moeten anticiperen op deze ontluikende innovaties. Trefwoorden daarbij: leergemeenschappen, leerlingen meer zeggenschap geven en meer regie over hun eigen leerproces, docenten die hun leerlingen ‘overal mee naar toe nemen’, nieuwe verbindingen waarin leren buiten de school mogelijk is en daar aanwezige kennis en leerkansen beter worden verbonden met ‘de school.’

Lees hier meer over de conferentie en de andere bijdragen of kijk op Twitter.

Kwaliteit van Onderwijs