Op weg naar een onderzoekende organisatie

Een onderzoek naar botsende rationaliteiten

Doel
De huidige beroepspraktijk, bijvoorbeeld in de autotechniek, wordt gekenmerkt door elkaar steeds sneller opvolgende (soms disruptieve) innovaties. Voor het autotechnische hoger beroepsonderwijs kan een adaptief curriculum een mogelijkheid zijn om te reageren op deze snel opeenvolgende innovaties.

Het onderzoek naar ‘botsende rationaliteiten’ richt zich op de reden van handelen (rationaliteiten) van de betrokken professionals in leeromgeving van de samenwerkingsdriehoek beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek. Het doel is om met het verkregen inzicht en ontwikkelde kennis, onderzoek en innovatie beter in te bedden in het hoger beroepsonderwijs.

Resultaat
Het resultaat van het onderzoek is een raamwerk voor de evaluatie van de leeromgeving in de samenwerkingsdriehoek beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek. Dit op basis van inzicht in rationaliteiten van de in deze driehoek werkende professionals.

Het raamwerk biedt ook in wetenschappelijk perspectief vernieuwing op de inzichten in de dynamiek van de leeromgeving in de samenwerkingsdriehoek. Het raamwerk biedt ondersteuning bij de inrichting van een leeromgeving op basis van een adaptief curriculum. Hierdoor vinden innovaties en toegepast onderzoek hun weg in een onderwijscurriculum. Gevolg is dat ‘State-of-the-Art’ technologieën al eerder in de opleiding bij de student komen. Met als doel dat de hogere beroepsopleiding studenten aflevert die beter voorbereid zijn op hun rol in een dynamisch beroepenveld.

Opzet
Om een antwoord te geven op de onderzoeksvraag, wordt actiegericht onderzoek toegepast vanuit etnografisch perspectief. Binnen een casestudy wordt de professional gevolgd in de samenwerkingsdriehoek, waarbij het vergaren van kwantitatieve en kwalitatieve data centraal staat. Als meest passende benadering is er voor de interpretatieve casestudy gekozen, omdat over de integratie van het perspectief van het beroepenveld bij de curriculumontwikkeling nog weinig bekend is.

In het onderzoek is voor een meervoudige casestudy gekozen; in de eerste casestudy (Nationaal gericht: Instituut Automotive van HAN_ University of Applied Sciences) wordt het raamwerk ontworpen, en in een tweede casestudy (Internationaal gericht: een (Professional) Higher Education Institute in de EU) getoetst op robuustheid.

Partners
Behavioural, Management and Social Sciences (BMS), van de Universiteit Twente.

Duur
2018-2021

Lectoraat
Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties (Kenniscentrum Publieke Zaak).

Promovendus en promotoren

  • Promovendus: Lejo Buning
  • Promotor: Jos van Hillegersberg (BMS, Universiteit Twente)
  • Copromotor: Peter Schuur (BMS, Universiteit Twente) en Frans de Vijlder (Kenniscentrum Publieke Zaak)