Kennisdeling en valorisatie binnen de politie
Doel
Inzicht in valorisatieprocessen (kennisdeling tussen contexten) en hoe beroepsopleidingen deze kunnen bevorderen
Resultaat
Gevalideerde praktijken waarmee HBO bachelors verbindingen kunnen maken tussen de kennisdomeinen beleid, onderzoek, onderwijs en uitvoerende praktijk
Partners
Politieacademie , de Politie staf Onderzoek en Innovatie, de strategisch adviseur van de korpsleiding en USBO van de Universiteit Utrecht.
Duur
2015-2019
Lectoraat
Innovatie in de Publieke Sector
Promovendus en promotoren
- Promovendus: Teun Meurs
- Promotor: Mirko Noordegraaf (USBO)
- Co-promotor: Erik de Vries
Beschrijving
Kennisdeling tussen beleid, onderzoek, onderwijs en vakuitoefening/vakmanschap blijkt moeizaam te verlopen. Er bestaan grenzen tussen deze praktijken die wezenlijke hobbels vormen voor kennisdeling. Hierdoor bereikt veel onderzoek de praktijk niet en worden veel praktijkvraagstukken niet gezien in beleidsvorming of onderzoek. Kansen voor valorisatie van onderzoek of nieuwe technologie worden gemist.
We onderzoeken hoe kennis in de praktijk van beleid, onderzoek, onderwijs en vakmanschap binnen de Nationale Politie zich ontwikkeld; welke kenmerken die kennisontwikkeling heeft en hoe kennistransfer tussen deze praktijken kan worden bevorderd door Politiekundige bachelors. Door dit te onderzoeken binnen de grootste werkgever van Nederland ontstaat inzicht hoe dit in grote organisaties werkt en hoe vanuit kennisinstellingen zoals de HAN of de Politieacademie kennistransfer kan worden bevorderd.
Klik hier voor blogberichten over onderzoek dat wij uitvoeren bij de politie.