Hoe betrek ik jongeren bij mijn dorp?

Afgelopen zomer rondden we het KRAKE project af. Binnen het deelproject Family Community zetten we in op kinder- en jongerenparticipatie in relatie tot het versterken van de leefbaarheid van het dorp. Dat dit onderwerp nog steeds actueel is, blijkt uit de goed bezochte evenementen rond dit thema deze maand.

 

 

Grensoverschrijdend

Op 9 oktober jl. verzorgde ik met mijn Duitse collega prof. Helen Weinbach van Hochschule Rhein-Waal een college bij de Mittwochsakademie. De Mittwochsakademie is een lezingenreeks van de Faculteit Samenleving en Economie van Hochschule Rhein-Waal in Kleve. Verschillende sprekers uit wetenschap en praktijk presenteren de nieuwste onderzoeksresultaten en slaan in hun lezing de brug tussen theorie en praktijk. De lezingenreeks is in eerste instantie bedoeld voor inwoners van Kleve en omgeving. Daarnaast kunnen studenten en medewerkers van Hochschule Rhein-Waal aansluiten. Dit jaar is het motto “Van regionaal tot mondiaal – actuele zaken in economie en maatschappij”.

In ons tweetalige college presenteerden we de opbrengsten van Family Community en gebruikten daarbij veel concrete voorbeelden uit zowel Duitse als Nederlandse dorpen. Dit zorgde voor een interessant gesprek met het publiek over de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Zo was het voor de Duitse aanwezigen bijzonder dat bij burgerinitiatieven in Nederland niet per definitie politieke betrokkenheid is, en dat als deze betrokkenheid er is, dit vaak pas in een later stadium is. Dat burgers zich verenigen om zelf iets voor elkaar te krijgen voor het dorp, is sowieso iets dat in Duitsland nog in de kinderschoenen staat. Ons college gaf de aanwezigen food for thought.

Perspectieven

Diezelfde week, op 11 oktober jl., toog ik samen met mijn collega Korrie Melis opnieuw naar Duitsland. Dit keer naar de Städtische Gesamtschule in Kleve, waar het symposium Dorp zoekt trekkers plaatsvond. Tijdens het symposium stond de vraag centraal: hoe houden we met elkaar – jong en oud – het leven in ons dorp leuk? En welke rol is er voor jongeren weggelegd om hun dorp vitaal te houden?

Tijdens de opening lieten we het publiek (dorpsbewoners en welzijnsprofessionals uit zowel Nederland als Duitsland) vanuit verschillende perspectieven nadenken over leefbaarheid. We gebruikten hiervoor onze ervaringen uit de DNA Community en Family Community.  Wat is leefbaarheid eigenlijk? En wat betekent het voor volwassenen? En wat voor jongeren? Welke rol speelt culturele context?

Leefplekmeter

Tijdens het middagprogramma van Dorp zoekt trekkers verzorgden we een workshop over de Leefplekmeter, één van de instrumenten die we binnen de Family Community hebben gebruikt. De Leefplekmeter is een gespreksinstrument dat oorspronkelijk is ontwikkeld in Schotland, en naar Nederland is gebracht door Gezond In. Het brengt de beleving van de leefomgeving systematisch in kaart aan de hand van veertien thema’s. Elk van deze thema’s heeft een link met gezondheid, omdat het instrument oorspronkelijk is ontwikkeld om gezondheidsachterstanden terug te dringen.

Binnen de Family Community is de Leefplekmeter geschikt gemaakt voor jeugd en de dorpse context. Tijdens de workshop konden de deelnemers zelf ervaren hoe het is om de Leefplekmeter in te vullen, en hoe hij te gebruiken is in de communicatie met jongeren.

Ook inwoners en welzijnsmedewerkers in de gemeente Overbetuwe konden kennismaken met de Leefplekmeter als instrument om met jongeren in gesprek te gaan over het dorp. Ik verzorgde voor hen op 26 oktober jl. een workshop tijdens het Kernen in de kik festival. De gemeente Overbetuwe organiseert dit festival voor inwoners die zich vrijwillig inzetten voor hun buurt of dorp.

Hoewel sommige deelnemers het niet voor zich zagen dat ze de Leefplekmeter zouden gebruiken, was het voor andere deelnemers een eyeopener dat er meer is dan enquêtes en dat je jongeren ook op een actieve manier over een veelheid van onderwerpen kan laten nadenken en meepraten. Net als in Kleve benadrukte ik het belang dat het invullen van de Leefplekmeter een startpunt is en dat als je jongeren actief wil betrekken bij het dorp of de buurt, je hen ook mee moet nemen in het oppakken van ideeën en suggesties die je met de Leefplekmeter ophaalt.

College bij de Mittwochsakademie van HSRW in Kleve