Aanvraag Verbindend Vernieuwen gehonoreerd

Deze week maakte Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) bekend dat zij het onderzoeksvoorstel ‘Verbindend Vernieuwen’ honoreert in de subsidieronde ‘Kortlopend Onderwijsonderzoek vierde ronde – tweede fase’, thema ‘voorwaarden voor onderwijsvernieuwing’. Het onderzoek richt zich op verduurzaming van innovaties in het mbo en gaat 1 september a.s. van start.

 

Het consortium Verbindend Vernieuwen bestaat uit vijf ROC’s (Alfa College, DaVinci College, MBO Amersfoort, Mediacollege en ROC Mondriaan) en Kenniscentrum Publieke Zaak van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De consortiumscholen zijn volgens auditcommissies en evaluaties van Het Platform Beroepsonderwijs bij uitzondering in staat gebleken binnen de Regeling Innovatiearrangementen hun onderwijs duurzaam te vernieuwen. Desondanks hebben de consortiumscholen weinig zicht op innoveren als veranderkundig proces: hoe het hen is gelukt in co-creatie de opbrengsten van hun vernieuwingspogingen te verduurzamen, is niet onderzocht. Zelf zien zij samenwerking, (benodigde) rollen en eigenaarschap als belangrijke succesfactoren.

Vanuit de literatuur blijken samenwerking in interne en externe netwerken en expliciet leren belangrijke voorwaarden voor innovatie. Aangehaakt zijn in netwerken lijkt bovendien een belangrijke factor voor doorinnoveren. Maar er is weinig bekend over de rollen binnen, vormgeving van en aard en dynamiek in deze gecompliceerde samenwerking.

De centrale vraag die we daarom willen beantwoorden is: Hoe dragen interne en externe samenwerking bij aan het verduurzamen van onderwijsinnovaties in het mbo?

Hiertoe organiseren we per consortiumschool groepsinterviews met bestuursleden, opleidingsmanagers, projectleiders, docenten, externe onderzoekers en personen uit het bedrijfsleven met de succesvolle casus van het eigen ROC als voedingsbodem. Opbrengsten worden verdiept in een drietal werkplaatsbijeenkomsten met het consortium waarbij steeds een ander perspectief centraal staat.

Op basis van de opbrengsten ontwikkelen we kennisproducten (publicaties en een masterclass), waarbij we niet-consortium ROC’s betrekken. Zo beginnen we reeds tijdens het onderzoek met het overdragen van kennis en het verbinden daarvan met de aanwezige kennisbasis bij andere ROC’s.