Verschenen: wetsevaluatie fusietoets onderwijs
In het afgelopen najaar werkte ResearchNed in samenwerking met SEO, onderwijsjurist Pieter Huisman en KC-lector Frans de Vijlder aan de evaluatie van de Wet fusietoets, die in 2011 van kracht werd. Het rapport, dat in maart werd opgeleverd, is afgelopen week samen met de beleidsreactie van de bewindslieden van OCW toegezonden aan de Eerste en Tweede Kamer. Daarmee is het onderzoeksrapport openbaar geworden.
Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker willen op basis van de evaluatie op dit moment nog geen richtinggevende uitspraken doen over de toekomst van de fusietoets. Volgens de bewindslieden laat het onderzoeksrapport zien dat de huidige uitwerking van de fusietoets onvoldoende focus heeft en onvoldoende rekening houdt met de verschillen per sector. Het belangrijkste uitgangspunt – keuzevrijheid – kan onvoldoende getoetst worden met de huidige toetscriteria.
Ze hebben besloten dat ze eerst nog gesprekken willen voeren met partijen uit het veld over de te maken keuzes aan de hand van een viertal hoofdthema’s, namelijk (1) samenwerking in krimpgebieden, (2) positie van de medezeggenschap, (3) vermindering van onnodige bureaucratie en administratieve lasten en (4) borging van de menselijke maat in het onderwijs. Je kunt de brief van de bewindslieden en het evaluatierapport hier rechtstreeks downloaden (Kamerstukken II, 32 040, nr. 23).