De kracht van ontwerpdenken

jonglabZoals in eerdere blogs over het project JongLAB valt te lezen, werken we in Nijmegen op ontwerpende wijze met een multi-disciplinair team aan een jeugdbeleidsvraagstuk in de gemeente Nijmegen. Het designproces is in volle gang aan de hand van de Feed Forward methode, een werkwijze die door sociale innovatie organisatie Kennisland is ontwikkeld.

 

 

De Feed Forward methode brengt onderzoek doen en beleidmaken samen in een collectief ontwerpproces. Het doel is de leefwereld van burgers (in dit geval jongeren) en de systeemwereld die hen moet ondersteunen in lastige maatschappelijke vraagstukken (in dit geval de Gemeente, welzijn- en onderwijsorganisaties), dichterbij elkaar te brengen. Dit proces staat bol van de sociaal innovatieve leerprocessen en heeft elementen van ontwerpdenken in zich.

Samen met Marlieke Kieboom van Kennisland, schreef ik over de tussentijdse uitkomsten van ons ontwerpende leerproces (de rode draden + ideeën) en exploreren we de waarden van dit proces voor sociaal maatschappelijke vraagstukken. Klik hier om dit te lezen!

P.s.: Er zijn inmiddels 7 studenten en 1 docent van de HAN actief betrokken. Over mooie integratie van onderwijs en kennisontwikkeling gesproken!

FFmethode