Halverwege jongLAB!
Het project jongLAB, een sociaal lab met als thema ‘goed jong zijn in Nijmegen’ is alweer op de helft. Razend interessant om op een sociaal innovatieve wijze jeugdvraagstukken onder de loep te nemen en aanzetten te maken tot product-/proces- of zelfs systeeminnovaties voor ‘beter’ jong zijn in Nijmegen.
Vlak voor de zomer heeft er een reflectietafelbijeenkomst plaatsgevonden met alle betrokkenen: de Gemeente als initiatiefnemer, Nederland Kennisland als uitvoerende partij, diverse jeugd-welzijn en onderwijs partijen (Tandem, R75, HAN) en het voltallige Labteam. Samen is gereflecteerd op het proces tot zover en de daarin gebruikte methoden als de lab-formule en de feed-forward-methode. Bovendien zijn de eerste resultaten besproken, op het niveau van de jongeren, het ‘systeem’ en innovatie, meer specifiek de borging daarvan.
Het is een experiment en, zoals een echt laboratorium betaamt, ligt ook mislukking op de loer. Het blijkt namelijk niet eenvoudig te zijn om daadwerkelijke co-creatie tot stand te brengen, samen te komen en tot gezamenlijke eigenaarschap te komen voor het proces en de resultaten. Innovatie voelt bovendien vaak nog als iets ‘er bij’, los van de primaire processen dat tijd en energie kost die niet altijd gevonden wordt. Ook de gebruikte innovatiemethoden stuiten op vraagtekens: de verhalen van jongeren zijn subjectieve data en worden ook nog eens erg subjectief en ongeschoold gevangen in slechts 25 blogs, hoe betrouwbaar en representatief is dat? De stap tot borging, oftewel wie gaat wat doen met de inzichten en uitkomsten uit het jongLAB is ook nog niet bedacht, dus uitdagingen genoeg.
Ondertussen raak ik persoonlijk erg geïnspireerd door de methode die vanuit mijn Social Work ogen zeer participatief is en daarmee empowerende potentie heeft voor zowel de jongeren die meedoen, als de LABleden, als mogelijk het gehele systeem eromheen. De democratiserende impact en mogelijkheden tot sociaal leren en collectieve actie uit het Sociale Innovatie concept zie ik in de praktijk tot leven komen. Deze zet ik zeker weg in het onderwijs en pluis ik graag verder uit!
Lees meer over deze bijenkomst op de jongLAB blog.