Toolbox interprofessionele werkvormen
We zijn blij dat we jullie hierbij de aangescherpte verzameling met werkvormen die interprofessioneel leren bevorderen kunnen aanbieden. Het is in samenwerking tussen HAN en Radboudumc tot stand gekomen.
De toolbox is tot stand gekomen na een inventarisatie naar gebruikte werkvormen binnen de faculteit Gezondheid, Gedrag en Maatschappij van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Radboudumc. Gebruikte werkvormen zijn gescreend met behulp van ontwerpeisen (vorm en inhoud) die zijn opgesteld op basis van literatuur en interviews met experts t.a.v. interprofessioneel samenwerken, leren en opleiden. Op basis daarvan zijn de werkvormen aangescherpt en/of aangepast. Dank aan de studenten onderwijskunde Marieke Legtenberg en Loes van den Heuvel, en student opleidingskunde Niels Gertsen, die ons hierbij hebben ondersteund.
Klik op de link Toolbox interprofessionele werkvormen.
Waarom deze toolbox?
Gezondheidszorg richt zich op het functioneren-, de veerkracht- en eigen regie van burgers/cliënten. Dit vraagt van jou als professional om over grenzen van je eigen professie heen te kijken en samen te werken met anderen, om te komen tot passende ondersteuning of zorg aan cliënten.
In de toolbox vind je werkvormen die hierbij (kunnen) helpen. Voel je vrij om er creatief mee om te gaan en aan te passen aan je eigen context.
Als je goede suggesties hebt voor uitbreiding, stuur dan een mailtje naar ipe@han.nl of IPE.RHA@radboudumc.nl, dan nemen we contact met je op om te kijken hoe we jouw werkvorm kunnen toevoegen.
Dank voor je bijdrage en veel inspiratie ermee! Je ervaring met de werkvormen horen we graag. Dit mag via bovengenoemde mailadressen.
Hartelijke groet,
Wietske Kuijer-Siebelink[1] & Marjon Breteler[2]
[1] Wietske Kuijer-Siebelink is hoofddocent en onderzoeker binnen de faculteit Gedrag, Gezondheid en Maatschappij van de HAN en Kenniscentrum Publieke Zaak. Zij houdt zich bezig met (onderzoek naar) interprofessioneel leren en innoveren in èn met het werkveld van de gezondheidszorg.
[2] Marjon Breteler is kwartiermaker Interprofessioneel Leren, werkzaam bij de Radboudumc Health Academy van het Radboudumc.