Een onderzoek naar welke kenmerken in een zorgorganisatie cliëntgericht werken faciliteren

 

Doel

De zorg is aan verandering onderhevig. Een belangrijke verandering is het meer centraal stellen van de cliënt. Vraaggericht werken biedt mogelijkheden om de zorg op de vraag van de cliënt aan te laten sluiten. Dit onderzoek richt zich op organisatieconcepten die dit ondersteunen. Het doel is kennis en inzicht te verzamelen welke kenmerken in de organisatie van zorg de professional in staat stellen om de dienstverlening aan te laten sluiten op de vraag van de cliënt.

Resultaat

De wetenschappelijke vernieuwing bestaat ten eerste uit een samensmelting tussen drie perspectieven: governance, de institutionele theorie en organizational empowerment. De keuze voor deze theorieën vloeit voort uit de vraagstelling en sluiten aan bij het onderzoeksdesign. Ten tweede is het onderzoek vernieuwend omdat het gericht is op mesoniveau: de totale organisatie wordt onderzocht en er wordt betekenis gegeven aan de wijze van organiseren. Een derde vernieuwing is dat het onderzoek een bijdrage levert aan kennis en inzichten op theorievorming voor de drie theoretische perspectieven.

Opzet
Het betreft kwalitatief onderzoek. Gekozen is voor een casestudy met een beschrijvende benadering, met daarbinnen explorerende en verklarende onderdelen. Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is het van belang dat de onderzoekseenheid ingebed is in de natuurlijke context. Een casestudy is het meest passend omdat er nog weinig bekend is over organisatieconcepten die vraaggericht werken mogelijk maken.

In dit onderzoek is gekozen voor een multiple, geneste meervoudige, case study met als doel het toetsen van de bevindingen van de eerste casestudy (JP van de Bentstichting) in de tweede casestudy (Estinea) door middel van zo ‘letterlijk’ mogelijke replicatie: men verwacht dezelfde resultaten te zien waardoor de zeggingskracht groter wordt. Een tweede doel is om te onderzoeken of er vanuit de tweede casestudy aanvullingen komen op de bevindingen vanuit de eerste casestudy.

Partners
TRANZO (universiteit Tilburg), JP van de Bentstichting, Estinea

Duur
2015 – 2020

Lectoraat
Goed bestuur en innovatiedynamiek in maatschappelijke organisaties

Promovendus en promotoren

  • Promovendus: Linda Rothman
  • Promotor: René Schalk
  • Copromotoren: Tine van de Regenmortel, Frans de Vijlder