Diensteninnovatie in netwerkorganisaties

Doel

Het doel van het onderzoek is om innovatieprojecten beter te kunnen aansturen. Meer specifiek richt het onderzoek zich op de rol van controverse en equivocaliteit in innovatieprojecten.

Resultaat

Het resultaat is dat we beter gebruik kunnen maken in innovatieprojecten van elkaars specifieke kennis en perspectieven op maatschappelijke vraagstukken door de ontwikkeling van nieuwe diensten.

Partners

Allard van Riel, Radboud Universiteit (vanaf September 2018: Universiteit Hasselt, België) – promotor

Duur

2017- 2021

Onderzoekslijn

.

Lectoraat

Innovatie in de publieke sector

Betrokken onderzoekers

Hilde de Groot, Erik de Vries en Allard van Riel (promotor RU)

Beschrijving

Het ontwikkelen van nieuwe diensten is in onze kenniseconomie cruciaal. Organisaties werken daarom met andere organisaties samen, om nieuwe diensten te ontwikkelen. Verschillende typen kennis en belangen moeten op een goede wijze samen worden gebracht om nieuwe diensten te ontwikkelen. Het samenbrengen van verschillende kennis is nodig om tot vernieuwing te komen, maar leidt vaak ook onvermijdelijk tot controverse, equivocaliteit en conflict. Dit promotieonderzoek gaat over de vraag hoe we optimaal gebruik kunnen maken van deze ‘creatieve schuring’. Met de resultaten van dit promotieonderzoek kunnen innovatiemanagers constructief gebruik maken van verschillende interpretaties van informatie door projectleden en daarmee het succes van hun projecten vergroten.