Moet supervisie nog wel supervisie zijn?

Begeleid je studenten of professionals en vraag je je af of supervisie nog wel supervisie moet zijn? Kom dan naar de HAN etalagebijeenkomst over supervisie op 19 juni 2018 in Nijmegen.








In deze etalagebijeenkomst gaan we samen aan de slag met onze beelden over supervisie. Hoe we dat in het onderwijs invullen en de relatie met onze eigen beroepsbeelden. Ter inspiratie vertelt HAN lector Frans de Vijlder over schuivende beroepsbeelden en wat de consequenties daarvan voor de rol(len) van professionals zijn. Wietske Kuijer-Siebelink (HAN wijkdocent Sparkcentre) en Henriette Bloemenkamp (HAN docent CTO/PMT) schetsen hoe schuivende beroepsbeelden in het onderwijs de keuzes in de begeleiding van toekomstige professionals hebben beïnvloed. Eigen voorbeelden meenemen wordt zeer gewaardeerd. Centraal in deze bijeenkomst staat daarbij de vraag: moet supervisie nog wel supervisie zijn?

De complexiteit van de samenleving en veranderende werkpraktijken veroorzaken voortdurend verschuivingen in beroepsrollen. Om professionals te ondersteunen in hun ontwikkeling is het kennen van beroepsbeelden en het spiegelen ervan aan de maatschappelijke en vakinhoudelijke ontwikkelingen van groot belang. Supervisie, een middel dat ingezet wordt om het leren op de werkplek te stimuleren, kan een belangrijke rol spelen in de begeleiding van (toekomstige) professionals naar deze nieuwe professionaliteit. Maar als een supervisor zelf onvoldoende bewust is van de schuivende beroepsbeelden, kan de begeleiding juist leiden tot het in stand houden van ‘oud gedrag’. Aanleiding voor deze bijeenkomst is het artikel over Supervisie dat Wietske Kuijer-Siebelink, Korrie Melis en Frans de Vijlder schreven voor het Tijdschrift voor Begeleidingskunde (2018).

Het programma van de bijeenkomst is als volgt:








16:00 start
16:00-16:10 Introductie
16:10-16:25 Welke veranderingen (voor)zie ik in supervisie? (actieve werkvorm)
16:25-17:10 Frans de Vijlder (Lector), Wietske Kuijer (Wijkdocent Sparkcentre), Henriette Bloemenkamp (docent CTO) inventariseren uitkomsten van de actieve werkvorm en verbinden deze aan schuivende beroepsbeelden.
17:10-17:35 Wat betekent de input van deze middag voor mijn beeld van supervisie? (actieve werkvorm)
17:35-18:00 Plenaire afsluiting

De LVSC kent 0,5 PE-punt toe aan deze bijeenkomst.

Voor HAN collega’s: aanmelden kan via het leerportaal van HAN Academy. De bijeenkomsten staan in het aanbod onder ‘catalogus’/‘onderwijs’/ ‘etalagebijeenkomsten’.

Kom je van buiten de HAN en wil je graag komen, neem dan contact op met korrie.melis@han.nl.