HAN promotiebeurs voor onderzoek naar eigenaarschap voor kwaliteit bij docenten
Het College van Bestuur van de HAN heeft mij een promotiebeurs toegewezen. De komende jaren ga ik onderzoek doen naar de wijze waarop kwaliteitsculturen versterkt kunnen worden in het hoger onderwijs. Meer concreet, hoe kan het eigenaarschap voor kwaliteit bij docententeams vergroot worden.
Aanleidingen voor het onderzoek vormen enkele ontwikkelingen. Diverse auteurs waarschuwen voor een eenzijdige visie op kwaliteit (o.a. Hooge, 2013, Biesta, 2015b; Onderwijsraad, 2015 & 2016a). Door de nadruk op kwantitatief meetbare definities van kwaliteit wordt, zo geeft men aan, niet aan de brede ontwikkeling van studenten recht gedaan. Daarnaast leidt het tot onnodige bureaucratie. Een tweede aandachtspunt rondom kwaliteitszorg betreft het gebrek aan eigenaarschap dat door docenten ervaren wordt. In de literatuur wordt vanuit verschillende kanten geconstateerd, dat het eigenaarschap voor de kwaliteit van het onderwijs een cruciale sleutel is om de kwaliteit te verbeteren maar dat dit in de praktijk bij docenten vaak ontbreekt (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). De Onderwijsraad (2015) pleit voor een meer prominente rol van docenten en studenten in de kwaliteitsborging en besturing van het hoger onderwijs. Zij zijn de laatste jaren onvoldoende aanwezig geweest in het bestuurlijk speelveld. Daardoor mist er een belangrijk perspectief in de besturing van het hoger onderwijs. Mogelijk draagt dit niet altijd bij aan effectieve en werkzame kwaliteitsborging.
De studies zullen binnen en buiten de HAN uitgevoerd worden. Promotoren zijn Prof. Jeroen Huisman (Universiteit Gent) en Prof. Loek Nieuwenhuis. De dagelijkse begeleiding wordt gedaan door dr. Roel Grol & dr. Frans de Vijlder.
Op 11 oktober a.s. wordt mijn eerste artikel gepubliceerd in Th&ma Hoger Onderwijs over de uitdagingen rondom eigenaarschap voor kwaliteit in het hoger onderwijs en enkele experimenten bij HAN-ILS.