Aan de slag voor de toekomst van de Publieke Zaak

HuubSchmitzVoor de zomervakantie ben ik komen werken bij het Kenniscentrum Publieke Zaak als kwartiermaker voor de ontwikkeling van een Future Center Beroepsonderwijs.

 

 

 

 

 

Een future center ondersteunt mensen uit organisaties in het ontdekken, duiden en verkennen van ontwikkelingen om zich heen met als doel ze te helpen voorbereiden op de toekomst. Ook helpt ze mensen bijzondere oplossingen te vinden voor moeilijke vraagstukken in hun werk. Vernieuwen en verbeteren staan kortom centraal. Dit gebeurt veelal in creatieve bijeenkomsten onder leiding van specialisten in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes. Een soort ‘denktanks voor de toekomst’.

Het beroepsonderwijs vervult een belangrijke rol om kenniswerkers en vakmensen voor de toekomst op te leiden en voor te bereiden op een steeds sneller veranderende samenleving. Onderwijsinstellingen staan voor de grote uitdaging hiervoor een passend kwalitatief aanbod te ontwikkelen. Om goed op die veranderingen in te spelen, hebben de voorzitters van de Vereniging van Hogescholen, de MBO Raad, de VO Raad en de AOC Raad verenigd in het bestuur van Het Platform Beroepsonderwijs een voorstel gedaan om als nalatenschap van Het Platform Beroepsonderwijs te onderzoeken of we kunnen komen tot een facilitaire voorziening waar onderwijsinstellingen meer zelf vorm kunnen geven aan nieuwe ontwikkelingen en beter stappen naar de toekomst kunnen maken. Aansluiting bij een kenniscentrum waar innovatie centraal staat was voor het bestuur een essentiële voorwaarde.

Het Future Center Beroepsonderwijs bij het Kenniscentrum Publieke Zaak is bijzonder omdat het creativiteit en onderzoek wil samenbrengen. Je moet dan denken aan toekomstonderzoek zoals het analyseren en in beeld brengen van trends en het ontwikkelen van toekomstscenario’s. In het aanbod van het centrum zal je straks dan ook activiteiten zien als: toekomstonderzoek, trendwatching en trendpresentaties, het organiseren van creatieve- en inspiratiesessies, design thinking, ontwikkeling van scenario’s of roadmaps voor de toekomst, innovatiebattles, workshops, innovatieseminars, etc. Het Future Center Beroepsonderwijs moet een landelijke uitstraling krijgen. De HAN fungeert als het ware als ‘gastheer’ voor het hele beroepsonderwijs. Het ‘centrum’ is gevestigd in Nijmegen, maar de activiteiten vinden overwegend landelijk en in de regio plaats dicht bij de opdrachtgevers op bijzondere locaties.

Naast het Kenniscentrum Publieke Zaak is ook een verbinding gelegd met het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren waardoor drie lectoren betrokken zijn: Frans de Vijlder, Eric de Vries en Loek Nieuwenhuis. Het centrum richt zich de komende periode vooral op het beroepsonderwijs, maar kan zich verder ontwikkelen naar andere maatschappelijke terreinen die vallen onder de publieke zaak zoals de zorg. Een eerste fase met verkenning naar andere future centers, toekomstonderzoek, veldraadplegingen, enkele experimentele bijeenkomsten, etc. loopt nu af. Het is nu zaak het nieuwe Future Center Beroepsonderwijs neer te gaan zetten.

Passie voor innovatie en communicatie hebben altijd al centraal gestaan in mijn werk. Grotendeels opgedaan in functies op het snijvlak van beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Ik heb grote communicatieprojecten geleid voor de overheid en sociale partners, was lobbyist voor brancheorganisaties en heb als innovatie-expert, procesmanager en later -tot 1 mei van dit jaar- als directeur van Het Platform Beroepsonderwijs veel innovatieprojecten begeleid binnen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.