Het effect van sense-of-belonging van docenten

Sense-of-belonging gaat over een gevoel van verbondenheid en erbij horen. Voor studenten is het belangrijk voor hun studiesucces en studentenwelzijn, en voor docenten voor de inspanningen die zij doen binnen hun onderwijs. Over de directe invloed van de sense-of-belonging van docenten op de sense-of-belonging van studenten is weinig bekend uit onderzoek. Wel spelen docenten een rol in de sense-of-belonging van […]

Social Work Cares

Social Work Cares is een initiatief van de opleiding Social Work waarin studenten en docenten zich samen inzetten voor hun welzijn.  Binnen het programma is er allerlei aanbod en activiteiten vanuit de opleiding of vanuit de HAN die bijdragen aan welzijn en studieplezier. Bijvoorbeeld: extra coaching, training, e-learning, ondersteuning of inspirerende activiteiten. De personen in het programma fungeren ook als vraagbaak waar je iets (maakt niet uit wat!) kan neerleggen […]

Sluit jouw opleiding aan?

Een goede aansluiting vanuit het mbo/vo naar hbo is belangrijk om ervoor te zorgen dat elke student op de juiste plek terechtkomt. Maar hoe krijg je eigenlijk inzicht in dit thema binnen je eigen opleiding of academie? Daarvoor kan deze Quickscan Aansluiting van Rotterdam Hogeschool een handig hulpmiddel zijn. Met deze scan breng je alle activiteiten vóór, dóór en na de poort […]

Als aankomend docent je begeleidingsvaardigheden ontwikkelen

Of het nu gaat over begeleiding van het leerproces, persoonlijke begeleiding of keuzebegeleiding rondom vervolgopleidingen, voor aankomend docenten is het belangrijk dat er binnen hun opleiding aandacht is voor het ontwikkelen van begeleidingsvaardigheden. Rinny van der Meer, lerarenopleider bij de HAN, is initiatiefnemer en coördinator van de minor ‘Begeleiden in de school’: “Goede begeleiding is essentieel bij het proces dat […]