Profielkeuzedagen 2024-2025

Afgelopen november hebben de eerste vijf Profielkeuzedagen van dit schooljaar plaatsgevonden voor onze aansluitscholen. Het doel van de Profielkeuzedag is de 3-havo-leerlingen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de HAN en hen te laten zien bij welke sectoren ze terecht kunnen met een bepaald profiel. De leerlingen starten de dag met een energieke kick-off geleid door Otto […]

Inspiratiebijeenkomst ‘De doorgestroomde mbo’er’

Datum: 19 maart 2024 Tijd: 12.00-14.00 uur Locatie: Proefkeuken Food & Business Bisschop Hamerhuis Tijdens deze interne bijeenkomst krijgen hbo-docenten een goed beeld van de doorgestroomde mbo-student. Wat voor bagage neemt deze student mee vanuit de vooropleiding, wat zijn hun drijfveren? Waar liggen hun behoeften als het gaat om succesvol studeren op het hbo en wat verwachten zij hier van de […]

Conferentie ‘DRUK’: over prestatiedruk onder jongeren

Meer dan 1 op de 3 jongeren ervaart prestatiedruk. Hoe ga je ermee om? Wat doe je eraan? Tijdens deze conferentie op donderdag 25 april 2024 gaan we dieper in op de effecten van druk en stress op jongeren. We gaan ideeën uitwisselen, onderzoek presenteren en praktische interventies bespreken. Hoe kunnen we de druk op jongeren verminderen en hun welzijn […]

Hoe organiseer je activiteiten voor matching?

In het kader van de veranderingen in Matching (voorheen SKC) voor de voltijdopleidingen komend schooljaar, ligt er eens te meer een taak bij de academies om studiekiezers en aanmelders een warm welkom te geven en ondersteuning aan te bieden in de studiekeuze en landing op het hbo. Om dit nieuwe proces toe te lichten en jullie te inspireren met inspirerende […]

Het effect van sense-of-belonging van docenten

Sense-of-belonging gaat over een gevoel van verbondenheid en erbij horen. Voor studenten is het belangrijk voor hun studiesucces en studentenwelzijn, en voor docenten voor de inspanningen die zij doen binnen hun onderwijs. Over de directe invloed van de sense-of-belonging van docenten op de sense-of-belonging van studenten is weinig bekend uit onderzoek. Wel spelen docenten een rol in de sense-of-belonging van […]