Wie is de persoon achter de student?

Christel Vissers is werkzaam bij Learning & Development in Organisations
Een paar weken geleden was ik op een familie feestje. Ik had een fijn gesprek met iemand over de alle daagse dingen, wat er op je pad kan komen, hoe je daar vervolgens mee om kan gaan. Het verdriet dat er soms is, maar ook de mooie kracht om de tranen af te vegen en de nadruk te leggen op wat wel kan. En wat enorm de moeite waard is. Het gesprek hield me bezig. Ik kon er de vinger niet op leggen. Wat het was dat me zo aansprak, zo raakte, zo bijzonder vond. Zoals wel vaker zorgde onze studenten voor een, voor mij, mooi inzicht.
Deze en volgende week staat het thema Student als Partner extra centraal bij de HAN. Om te kunnen werken en leren vanuit partnerschap, is het belangrijk dit vanuit gelijkwaardigheid te doen. Ondanks de rol die je hebt als docent, als beoordelaar, als student, als alumnus, als professional. Om vanuit gelijkwaardigheid verder op weg te gaan, kan contact maken met elkaar niet overgeslagen worden. Sterker nog, zonder contact is er geen sprake van gelijkwaardigheid. Een student vertelde laatst dat het zo belangrijk is om in contact niet alleen de student te zien. Maar ook de medewerker te zien die de student óók is, de sporter, de begeleider van een scoutinggroep, de worstelaar, de danser te zien… Ik dacht daar even over na, en het is waar. Door daaraan te denken, naar te vragen is er ruimte voor écht contact. Is er een ontmoeting, en ruimte voor beide om te leren van elkaar en elkaars inzichten. Want ook de docent is meer dan docent, de medewerker is mogelijk ook een kunstenaar, een goede kok, misschien een mantelzorger. En al deze rollen brengen prachtige verhalen, en wijsheden met zich mee waarvan we kunnen leren. Maar geven ook ruimte om over méér contact te hebben dan over vak- of lesinhoud. De verantwoordelijkheid voor het maken van contact ligt wat mij betreft aan beide kanten. Je ontmoet elkaar, en hebt de verantwoordelijkheid om er iets mee te doen. Je hebt een keuze. Een keuze die bepalend is voor een samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, vanuit je eigen rol.
En dát is wat mijn gesprekspartner deed op het feestje. Zij heeft op zijn zachts gezegd geen eenvoudig leven. Naast alle dingen die op haar pad komen binnen haar gezin, is ze al enige tijd gebonden aan een rolstoel. Waarbij ze volledig afhankelijk is van haar echtgenote. Door de vragen die ze stelde, de manier hoe ze betrokken is met de wereld om haar heen, de oprechte aandacht voor de ander… Ze maakte geen contact vanuit een slachtoffer rol. Ze maakte contact op een gelijkwaardige manier. We leerde van elkaar. Eigenlijk leerde ik met name van haar. Dat je altijd een keuze hebt om gelijkwaardig te willen zijn. Door met je aandacht écht bij een ander te zijn. Ondanks je eigen behoeftes, vragen of overwegingen. Door écht contact samen op weg te gaan op basis van gelijkwaardigheid. Dat kan alleen maar mooie ervaringen opleveren.
Website, Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn
van Learning & Development in Organisations
Studio L&D