Stage jaar 2 L&D
Stage jaar 2
In het tweede jaar van de bachelor opleiding L&D oriënteren studenten zich op het beroep van de L&D professional om een meer compleet en realistisch beeld te krijgen. Zij lopen daartoe onder andere stage om zo het werk van een L&D-er in de praktijk te kunnen observeren en ervaren. In jaar 1 hebben studenten vooral meegekeken en soms ook wat ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd. In het tweede jaar voeren studenten onder begeleiding eenvoudige beroepstaken uit. In principe loopt een student per semester 60 uur stage in een organisaties naar keuze.
Doel van de stage
- De student voert onder begeleiding eenvoudige beroepstaken uit om op die manier een beeld te krijgen over de bekwaamheden van de werkzaamheden die een L&D-professional uitvoert. U kunt hierbij denken aan een handleiding van een training doorlopen en mogelijk up to date maken, nieuwe werkvormen aan een training toevoegen, een evaluatieformulier maken voor een training etc.
- De student participeert in de samenwerking met andere collega’s, inhoudsdeskundigen, opdrachtgevers etc. voor het uitvoeren van de taken.
- De student observeert hoe een L&D professional in de praktijk samenwerkt met andere collega’s, inhoudsdeskundigen, opdrachtgevers etc.
- De student onderzoekt hoe de drie beroepsrollen (HRD adviseur, ontwerper/ ontwikkelaar, Trainer/ coach) naar voren komen binnen de organisatie en wat de student daarbij wel of niet aanspreekt.
- De student voert verschillende gesprekken met doelgroepen die betrokken zijn bij het goed uitvoeren van de eenvoudige beroepstaken.
- De student werkt actief aan eigen persoonlijke en professionele leerdoelen in samenwerking met de begeleider binnen de ‘werkcontext’ en de eigen ‘peergroep’ en leercoach binnen de schoolcontext.
- De student maakt aan de begeleider duidelijk wat de professionele standaard is en organiseert feedback op de kwaliteit van de werkzaamheden op basis van deze standaard.
Verwachtingen
Begeleiding
Tot slot
Vanuit de opleiding begrijpen we dat u ook wel eens “nee” moet verkopen aan een student die graag bij u komt meekijken. Daarvoor hebben we begrip en respect. Mocht u echter wel mogelijkheden zien voor een student om mee te lopen in uw organisatie dan zijn we u oprecht dankbaar. U draagt dan bij aan een kennismaking van de student met het beroep en dat heeft impact op de rest van zijn studieloopbaan. En vaak maken studenten in hun derde studiejaar de keuze voor een organisatie die ze in het eerste of tweede leerjaar hebben leren kennen. Zo’n kennismaking met het beroep wordt niet snel vergeten.
Team Learning & Development in organisations
Hogeschool Arnhem en Nijmegen
University of Applied Sciences