Stage jaar 2 L&D

Stage jaar 2

In het tweede jaar van de bachelor opleiding L&D oriënteren studenten zich op het beroep van de L&D professional om een meer compleet en realistisch beeld te krijgen. Zij lopen daartoe onder andere stage om zo het werk van een L&D-er in de praktijk te kunnen observeren en ervaren. In jaar 1 hebben studenten vooral meegekeken en soms ook wat ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd. In het tweede jaar voeren studenten onder begeleiding eenvoudige beroepstaken uit. In principe loopt een student per semester 60 uur stage in een organisaties naar keuze.

Doel van de stage

  • De student voert onder begeleiding eenvoudige beroepstaken uit om op die manier een beeld te krijgen over de bekwaamheden van de werkzaamheden die een L&D-professional uitvoert. U kunt hierbij denken aan een handleiding van een training doorlopen en mogelijk up to date maken, nieuwe werkvormen aan een training toevoegen, een evaluatieformulier maken voor een training etc.
  • De student participeert in de samenwerking met andere collega’s, inhoudsdeskundigen, opdrachtgevers etc. voor het uitvoeren van de taken.
  • De student observeert hoe een L&D professional in de praktijk samenwerkt met andere collega’s, inhoudsdeskundigen, opdrachtgevers etc.
  • De student onderzoekt hoe de drie beroepsrollen (HRD adviseur, ontwerper/ ontwikkelaar, Trainer/ coach) naar voren komen binnen de organisatie en wat de student daarbij wel of niet aanspreekt.
  • De student voert verschillende gesprekken met doelgroepen die betrokken zijn bij het goed uitvoeren van de eenvoudige beroepstaken.
  • De student werkt actief aan eigen persoonlijke en professionele leerdoelen in samenwerking met de begeleider binnen de ‘werkcontext’ en de eigen ‘peergroep’ en leercoach binnen de schoolcontext.
  • De student maakt aan de begeleider duidelijk wat de professionele standaard is en organiseert feedback op de kwaliteit van de werkzaamheden op basis van deze standaard.

Verwachtingen
De student die u mogelijk op bezoek krijgt heeft basiskennis op het gebied van de beroepsrollen en kan onder begeleiding eenvoudige taken uitvoeren. De student kan met een vraag die er speelt aan de slag, waarbij de vraag gericht is op gewenste L&D-interventie en waarbij leren de oplossing is voor een vraag. Het bezoeken van een nieuwe werkplek vraagt wat tijd om te wennen, dus het is fijn om samen te onderzoeken wat mogelijk is. Het contact met het werkveld blijft erg belangrijk en is zeer waardevol voor de student. Mogelijk kijkt u na de eerste 60 uur uit naar meer samenwerking, dan kan de stage ook tot 120 uur worden uitgebreid. 

Begeleiding
Bij de opleiding heeft de student contact met een leercoach, experts en een eigen ‘peergroep’ (intervisie). Vanuit de organisatie vragen we een student te vertellen/ uit te leggen wat u in de rol van L&D professional/ trainer/ ontwikkelaar etc. doet. Meekijken, ervaren en meedoen geeft de student al veel handreikingen om mee verder te gaan. Het is voor deze studenten zo belangrijk en waardevol te zien waar ze uiteindelijke terecht kunnen komen met hun diploma en waar ze het allemaal voor doen!

Tot slot

Vanuit de opleiding begrijpen we dat u ook wel eens “nee” moet verkopen aan een student die graag bij u komt meekijken. Daarvoor hebben we begrip en respect. Mocht u echter wel mogelijkheden zien voor een student om mee te lopen in uw organisatie dan zijn we u oprecht dankbaar. U draagt dan bij aan een kennismaking van de student met het beroep en dat heeft impact op de rest van zijn studieloopbaan. En vaak maken studenten in hun derde studiejaar de keuze voor een organisatie die ze in het eerste of tweede leerjaar hebben leren kennen. Zo’n kennismaking met het beroep wordt niet snel vergeten.

Team Learning & Development in organisations
Hogeschool Arnhem en Nijmegen
University of Applied Sciences

terug naar Stageopdrachten