Samen muziek maken, wil jij dat ook?

 

 

“Mag ik vragen wat u hier brengt?”

Een reguliere dinsdagmiddag. Ik werk staand aan een tafel in Studio L&D. Ik kijk om me heen en voel me bevoorrecht om hier te mogen werken. Om mij heen zijn verschillende groepen studenten aan het werk. Aan de ronde tafel hoor ik kritische vragen over een afstudeerproject om de ander verder te helpen vanuit betrokkenheid. Op de bank hoor ik gesprekken over een Student Company. Wie welke rol pakt en wat daarvoor nodig is. Een andere student schenkt thee in voor een medestudent en vraagt hoe het gaat. Een eerstejaars voltijdstudent stelt zich voor aan een L&D professional uit het werkveld (in defensie uniform). “Mag ik vragen wat u hier brengt?” Er volgt een boeiend gesprek over het werken en leren binnen defensie. De energie van de verschillende verbindingen is voelbaar. Wat wordt er veel geleerd van elkaar door naar elkaar te luisteren, vragen te stellen, elkaar uit te nodigen voor een gesprek, een ander spontaan uit te nodigen om aan te sluiten bij een overleg. Of gewoon door te kijken.

Samen muziek maken

De kracht van de ontmoetingen, het leren vanuit gelijkwaardigheid, zit hem voor mij in het contact. Door aandacht te hebben voor de ander, wat hem beweegt, bezig houdt, hoe hij naar dingen kijkt, ontstaat er openheid. Tijdens het kijken naar de film Bohemian Rhapsody zag en voelde ik weer hoe Queen de kunst van het contact maken beheerst. Op een bijzondere manier koos Queen voor interactie met het (grote) publiek door sámen de muziek te maken, zoals bijvoorbeeld bij ‘We will rock you’. Door te kijken naar wat anderen doen, behoefte aan hebben, heeft Freddy zijn muziek mede laten bepalen, zonder daarbij zijn authenticiteit te verliezen. De interactie, energie die voortkomt uit contact lijkt mij een krachtige bron van samenwerking. Samenwerking die voor het onderwijs van enorme waarde is. De student kan hierdoor een grote mate van betrokkenheid (en invloed) ervaren voor zijn eigen leerproces. Het onderwijs kan hierdoor nog meer aansluiten bij wat voor de student werkt.

Twee kleine voorbeelden

Niet voor, maar mét de student

Steeds vaker lukt het om een student mee te vragen naar een afspraak of bijeenkomst waar ik naar toe ga. Laatst had ik een afspraak bij een organisatie. Iets daarvoor sprak ik een student die nog een stageplaats zocht. Ik vroeg haar mee te gaan naar het gesprek. We konden er beiden van leren. Tijdens de wandeling ernaartoe bereidden we het gesprek voor, maar leerden we elkaar ook persoonlijk kennen. Tijdens het gesprek stelde de student vragen vanuit een andere invalshoek dan dat ik deed. Daardoor ontstond een gesprek wat ons alle twee nieuwe inzichten bracht. De student dacht nu vanaf het begin zelf mee over mogelijkheden i.p.v. dat ik dit samen met de organisatie zou doen. Met de student, i.p.v. voor of over de student. Voor alle partijen veel leuker en leerzamer. Vol inspiratie en met nieuwe kansen en mogelijkheden liepen we terug.

Samen de kaders vaststellen

De komende periode houden we ons bezig met het aanpassen en beschrijven van de onderwijseenheden. In een toetskader geven we aan aan welke leerdoelen en beroepsproducten de studenten gaan werken, maar ook waarop we beoordelen. De afgelopen periode hebben we de beschrijving voor praktijkleren met studenten besproken. Met studenten die ervaring hadden met de onderwijseenheid, maar ook studenten die het vak nog gaan volgen. De kritische vragen die ze stellen, helpen ons om goed aan te sluiten bij het leerproces van de student. Het vraagt van ons ook om uit te kunnen leggen waarom we bepaalde doelen stellen. De aangepaste tekst leggen we vervolgens voor aan het werkveld en vragen hen om feedback n.a.v. de ervaringen van de afgelopen periode.

Eerst die caravan aan je trekhaak hangen, dan pas kun je gaan rijden”

Om ons onderwijs blijvend aan te laten sluiten bij de behoefte van de student is het de kunst om aan te sluiten bij de belevingswereld van de student. Diederik Jekel gaf het meerdere malen aan tijdens zijn collegetour  voor Educatie. Eerst contact maken, écht contact maken, om te ontdekken wat de leefwereld van de student is. Om vervolgens je verhaal/ onderwijs/ vervolgactie hierop aan te passen. Een mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen is aan te sluiten bij elkaars afspraken, overleggen of lunchwandeling.

Zie jij mogelijkheden om tijdens een eerstvolgende afspraak een student mee te vragen? Of andersom, dat jij als student een medewerker mee vraagt? Hoe kun jij op zoek gaan naar de kracht van contact? (Denk aan Live Aid en het optreden van Queen!).

Christel Vissers

Studio L&D en praktijkcoördinator

Learning & Development in organisations

 

 

 

Reacties

  1. 14 maart 2019 door Marian van den assem

    Goed blog, Christel.