Oriëntatiestage jaar 1 L&D
“Bij Learning and Development in Organisations (voorheen Opleidingskunde) leer je hoe werknemers leren en zich ontwikkelen. Als trainer/coach, HR-adviseur of ontwikkelaar bedenk je trainingen en adviseer je over leren en ontwikkelen. Je wilt mensen iets leren, maar niet voor de klas staan.”
Aldus de beschrijving op onze website. En ondanks de informatie die nog meer op de site te vinden is en de informatie die studenten krijgen via open dagen en dergelijke, is het voor nieuwe voltijdstudenten meestal nog niet helemaal helder wat het beroep van een L&D-er nu precies inhoudt. In het eerste studiejaar ligt daarop dan ook de focus.
Oriënterende stage in leerjaar 1
Onze studenten maken in het eerste leerjaar op verschillende manier kennis met de praktijk van Learning & Development. Zo voeren ze meerdere malen een groot project uit voor een opdrachtgever uit de praktijk en krijgen ze de mogelijkheid om in verschillende organisaties zich te oriënteren op het beroep. Dit oriënteren doen ze tijdens de stage in een of meerdere organisaties naar keuze door mee te kijken met L&D-ers tijdens hun werkzaamheden. Studenten dienen in hun eerste studiejaar ten minste 84 klokuren in de praktijk mee te lopen. De dagen dat de student aanwezig is, wordt in gezamenlijkheid met u bepaald.
Doel van de oriëntatiestage
Het belangrijkste doel van de stage in het eerste studiejaar is dat de student een goed en realistisch beeld krijgt van het beroep van een L&D-professional, de werkzaamheden die hij uitvoert en van de context waarin dat plaats kan vinden. De student onderneemt daartoe de volgende activiteiten:
- Meekijken met één of meerdere ervaren L&D professionals om op die manier een beeld te krijgen van welke werkzaamheden er horen bij het beroep van L&D-er.
- Observeren hoe een L&D professional in de praktijk samenwerkt met andere collega’s, materiedeskundigen, opdrachtgevers etc.
- Onderzoeken hoe de drie beroepsrollen (HRD adviseur, ontwerper/ ontwikkelaar, Trainer/ coach) naar voren komen binnen de stageorganisatie en wat de student daarin wel of niet aanspreekt.
- Ten minste twee gesprekken voeren met twee verschillende L&D professionals over zijn of haar werkzaamheden.
- Onder begeleiding uitvoeren van kleine opdrachten. U kunt hierbij denken aan het kritisch doornemen van een trainingshandleiding en deze eventueel up-to-date maken, nieuwe werkvormen zoeken of bedenken, een evaluatieformulier maken voor een training, op verzoek feedback geven aan een trainer, een e-learning module testen en informatie opzoeken in de literatuur.
Begeleiding van de student
Aangezien het een kortdurende meeloopstage betreft, is uitgebreide en intensieve stagebegeleiding in de organisatie niet nodig. Als het goed is, kost de aanwezigheid van de student u weinig extra tijd. Wij stellen het al zeer op prijs als de student de gelegenheid krijgt om mee te lopen, mee te kijken en als daar ruimte voor is, vragen te stellen. Indien de student ook kleine afgebakende werkzaamheden uitvoert, is het voor de student wel leerzaam als dit kort met hem wordt nabesproken. De student houdt een beknopt logboek bij van de activiteiten die hij heeft uitgevoerd of bijgewoond. Aangezien hij aan het einde van het studiejaar moet aantonen dat hij de vereiste uren in de organisatie heeft doorgebracht, vragen wij u deze urenverantwoording te ondertekenen. De student dient er zelf zorg voor te dragen dat dit gebeurt.
Begeleiding vanuit de opleiding vindt tijdens leercoachsessies plaats. Tijdens deze bijeenkomsten bij de opleiding bespreken we wat de studenten zoal leren in hun stage en delen ze ervaringen met elkaar.
Heeft u nog vragen?
Mogelijk heeft u nog vragen naar aanleiding van een bezoek van een student of over de procedure van deze oriëntatiestage. Mail dan naar Praktijkbureau.LnD@han.nl.
Mocht u behoefte hebben aan meer informatie over de opleiding dan kunt u terecht op deze site.
Tot slot
Vanuit de opleiding begrijpen we dat u ook wel eens “nee” moet verkopen aan een student die graag bij u komt meekijken. Daarvoor hebben we begrip en respect. Mocht u echter wel mogelijkheden zien voor een student om mee te lopen in uw organisatie dan zijn we u oprecht dankbaar. U draagt dan bij aan een eerste kennismaking van de student met het beroep en dat heeft impact op de rest van zijn studieloopbaan. En vaak maken studenten in hun derde studiejaar de keuze voor een organisatie die ze in het eerste leerjaar hebben leren kennen. Zo’n eerste kennismaking met het beroep wordt niet snel vergeten.
Hartelijke groet,
Team Learning & Development in Organisations
Hogeschool Arnhem en Nijmegen