Opdrachtgeverschap Klantvraag verhelderen

 

Opdrachtgeverschap Klantvraag verhelderen

Vanuit de opleiding Learning & Development in Organisations werken we aan échte opdrachten uit de praktijk.
In deze opdrachtbeschrijving kun je in grote lijnen zien hoe we als opleiding de praktijkopdracht vormgeven en wat we hierbij verwachten van de studenten waarmee we werken en de klanten waarvoor we werken.

Studenten
Zij zijn net begonnen met hun opleiding. Deze opdracht wordt hun eerste ervaring in;

  • projectmatig werken
  • werken volgens de LnD cyclus en
  • het samenwerken met een klant

Opleiding
Vanuit de opleiding bieden we onderwijs dat de studenten ondersteunt om op al deze aspecten goed te kunnen werken. Denk hierbij aan:

  • klantvraag helder krijgen: hoe voer je een intakegesprek, hoe bereid je dit voor?
  • Interactief presenteren: hoe presenteer je op een overtuigende wijze een idee aan de klant?
  • Organisatie analyse: wat is een organisatie en hoe helpt kennis hierover bij het uitvoeren van je opdracht?
  • Schriftelijke communicatie: hoe schrijf je op een lezersgerichte manier?
  • Psychologie van leren en ontwikkelen: wat is de psychologie achter leren en hoe helpt kennis hierover bij het uitvoeren van je opdracht
  • Integrale blik: wat zijn rollen en taken van een LnD’er?

Klant
Van de klant vragen we een casus die de student de mogelijkheid biedt in de praktijk een mooie ervaring op te doen.
De klant heeft een probleem dat met ‘leren’ is op te lossen. We vragen van de klant een constructief kritische
houding richting de studenten in samenwerking.

Wat houdt het opdrachtgeverschap in?
Om dit te realiseren vragen we van de klant een bepaalde inspanning. Op een aantal moment ontmoet je de studenten. Daarnaast is het fijn als er met enige regelmaat contact is met de studenten om e.e.a. af te stemmen of om feedback te kunnen geven. In het proces ziet dit er als volgt uit:

  • Intakegesprek waarbij de klant het probleem uiteenzet voor de studenten. De studenten stellen vragen om het probleem, de context en de gewenste situatie helder te krijgen.
  • Het probleem wordt verkend door de studenten. Het is fijn als de organisatie hierin faciliteert (denk hierbij aan een vervolggesprek met klant, ruimte voor interviews onder medewerkers, documenten verstrekken).
    – Wat is het probleem precies (omvang, complexiteit, ernst)?
    – Wat zijn achterliggende oorzaken?
    – Wat is de gewenste situatie (als het probleem er niet meer is)?
  • Een mogelijke oplossingsrichting wordt gepresenteerd door studenten aan klant.
  • Er volgt inhoudelijk feedback vanuit de klant op de gepresenteerde oplossingsrichting.
  • Studenten werken aan de oplossing (zeer waarschijnlijk een prototype of een minimal viable product).
  • De studenten ronden hun traject af middels een presentatie van hun oplossing aan de klant.
  • De klant geeft feedback op het proces (hoe verliep de samenwerking) en het product (hoe tevreden zijn we over het resultaat)?

Indien mogelijk is het fijn als er meerdere projectgroepen aan eenzelfde casus werken. Hierdoor krijg je als
opdrachtgever meerdere perspectieven/oplossingen.

 

  • Week 40 (onderwijsweek 1.5)
    De klant komt op bezoek bij de HAN. Projectteams kunnen met de klant in gesprek om de klantvraag scherp te krijgen.
  • Week 41 (onderwijsweek 1.6)
    Studenten gaan op bezoek bij de klant om beeld en geluid te krijgen bij de organisatie en om sfeer te proeven.
  • Week 42 (Herfstvakantie)
  • Week 43 t/m 45 (onderwijsweek 1.7 t/m 2.1)
    Studenten:
    – gaan onderzoek doen om het probleem, de context, mogelijke oplossingsrichting helder te krijgen.
    – verwerken van alle opgehaalde informatie
    – werken aan een advies voor de klant
  • Week 46 (onderwijsweek 2.2)
    Studenten presenteren hun advies aan de klant.
  • Week 47 t/m 51 (onderwijsweek 2.3 t/m 2.6)
    Studenten verwerken feedback (n.a.v. presentatie) maken een ontwerp voor de oplossing. Een onderdeel uit het ontwerp wordt vervolgens ontwikkeld (in de vorm van een minimal viable product / prototype / Demo).
  • Week 52 (kerstvakantie)
  • Week 01 (kerstvakantie)
  • Week 02 (onderwijsweek 2.7)
    Studenten bereiden hun eindpresentatie voor.
  • Week 03 (onderwijsweek 2.8)
    Studenten geven hun eindpresentatie / demo bij de klant.
  • Week 03 (onderwijsweek 2.9)
    Toetsing binnen de opleiding