meer info over stage jaar 3 Toegepaste Psychologie
Waarom samenwerken met een student Toegepaste Psychologie?
De studenten van Toegepaste Psychologie zijn onderzoekend, betrokken en praktisch ingesteld. Ze denken mee over uw vraagstukken en vertalen psychologische kennis naar concrete oplossingen.
Door een student te begeleiden, investeert u in:
Innovatie binnen uw organisatie – nieuwe inzichten en frisse ideeën;
Ondersteuning bij gedragsverandering – inzetbaar op thema’s als motivatie, communicatie en samenwerking;
Maatschappelijke betrokkenheid – u draagt bij aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie professionals;
Professionele groei – ook uw medewerkers leren door begeleiding en reflectie.
Tijdens het praktijkleren ontwikkelen studenten zich tot reflectieve professionals: mensen die niet alleen doen, maar ook denken, onderzoeken en verbeteren.
Waar werken studenten aan?
Tijdens hun praktijkperiode werken studenten aan beroepsgerichte opdrachten die aansluiten bij uw organisatievraagstukken. Afhankelijk van de mogelijkheden binnen uw organisatie, kunnen zij ervaring opdoen in één of meerdere van de volgende beroepstaken:
Psychologische begeleiding & coaching
De student begeleidt individuen bij hun professionele of persoonlijke ontwikkeling. Denk aan:
- het analyseren van loopbaanvraagstukken;
- het coachen van medewerkers bij gedragsverandering;
- het ondersteunen van duurzame inzetbaarheid.
Doel: gedrag positief beïnvloeden en functioneren versterken.
Preventie & interventieontwikkeling
De student analyseert vraagstukken rondom werkgeluk, motivatie of duurzame inzetbaarheid. Op basis van onderzoek en literatuur ontwikkelt hij of zij een concreet advies of interventie.
Doel: gedrag duurzaam beïnvloeden en welzijn op de werkvloer versterken.
Assessment & talentontwikkeling
Hierbij onderzoekt de student het functioneren van individuen of teams binnen uw organisatie. Door observatie, interviews of testinstrumenten brengt hij of zij ontwikkelpunten en talenten in kaart.
Doel: inzicht creëren en groei stimuleren.
Trainen
De student ontwikkelt of verzorgt (onderdelen van) trainingen gericht op gedragsverandering of samenwerking. Dit kan variëren van communicatietraining tot teamontwikkeling.
Doel: deelnemers helpen nieuw gedrag aan te leren dat beter past bij hun werkomgeving.
Praktische informatie
Duur en omvang:
- De stageperiode duurt 10 maanden, van september tot en met juni of van februari tot en met januari.
- Studenten werken 4 dagen per week (maandag t/m donderdag) binnen uw organisatie.
- De totale omvang is 1240 uur aan praktijkleren.
Flexibiliteit:
In overleg kan de periode ook worden opgesplitst in twee blokken van 5 maanden.
Vakanties en feestdagen kunnen uiteraard in overleg worden afgestemd.
Begeleiding:
Elke student krijgt een praktijkbegeleider binnen uw organisatie, die fungeert als eerste aanspreekpunt. Daarnaast wordt de student ondersteund door een docentbegeleider vanuit de HAN. Samen zorgen zij voor een professionele leeromgeving met duidelijke doelen en regelmatig contact.
Wat levert het op voor uw organisatie?
Door samen te werken met een derdejaars student Toegepaste Psychologie krijgt u:
- Nieuwe inzichten in menselijk gedrag binnen uw organisatie;
- Een frisse, analytische blik op lopende processen;
- Ondersteuning bij projecten die bijdragen aan werkgeluk, samenwerking of prestaties;
- En de kans om toekomstig talent vroegtijdig te leren kennen.
Onze studenten brengen energie, nieuwsgierigheid en actuele kennis mee – uw organisatie biedt de context waarin zij deze kennis kunnen omzetten in echte verandering.
Zo bouwen we samen aan een sterkere, innovatievere beroepspraktijk.
Voorwaarden voor deelname als praktijkorganisatie
Uw organisatie:
- behoort tot het werkterrein van Toegepaste Psychologie;
- biedt de mogelijkheid om ervaring op te doen in minimaal één beroepstaak van Toegepaste Psychologie;
- biedt werkzaamheden die relevant zijn voor het competentieprofiel van de opleiding;
- heeft een doelgroep van volwassenen (18+); in uitzonderlijke gevallen kan dit jongeren van 16+ zijn;
- biedt ruimte om geleidelijk zelfstandig te werken;
- zorgt dat de student samenwerkt met collega’s en direct contact heeft met de doelgroep;
- biedt toegang tot de noodzakelijke informatiekanalen, overlegvormen en een (gedeelde) werkplek, bij voorkeur met computergebruik;
- staat toe dat, indien relevant, opnames gemaakt kunnen worden binnen de privacyrichtlijnen van uw organisatie;
- wijst een gekwalificeerde praktijkbegeleider aan die gedurende de stage betrokken is bij het leerproces van de student.
Indien de vaste begeleider uitvalt, dient de organisatie een vervangende begeleider met een vergelijkbare achtergrond te kunnen aanbieden.
Voorwaarden voor de praktijkbegeleider
De praktijkbegeleider:
- is een deskundige medewerker met minimaal hbo-werk- en denkniveau;
- beschikt over minimaal twee jaar relevante werkervaring in het beoordelen of beïnvloeden van gedrag;
- heeft een functie binnen de organisatie waarin gedragsbeïnvloeding of gedragsanalyse centraal staat (voor minimaal 50% van de aanstelling);
- heeft voldoende tijd beschikbaar voor begeleiding en voert minstens één keer per twee weken een begeleidingsgesprek met de student;
- is aanwezig bij het eerste coachbezoek van de HAN (ongeveer twee maanden na de start);
- neemt deel aan een tussenevaluatie via Teams of telefonisch met de student en docentcoach;
- en, indien mogelijk, aan een eindevaluatie op de HAN, samen met de student en de docentbegeleider.