Maar waarom wilde ik dit zo graag als L&D’er?
Jorina is vierde jaars student Learning & Development in Organisations
Eind 2017 kregen we een presentatie van Kees-Jan, de coördinator internationalisering van de HAN. Hij vertelde over de mogelijkheden om te studeren of stage te lopen in het buitenland. Stiekem begon er toen al wat te kriebelen maar ik negeerde het, want ja ik heb toch een leuk leven hier in Nijmegen, waarom zou ik dan per se naar het buitenland gaan?
In maart 2018 waren deze kriebels er nog steeds (!) en heb ik toch besloten om ervoor te gaan. Echt een enorme stap uit mijn comfortzone wat zorgde voor adrenaline en een knoop in mijn maag tegelijk. Ik was dus aan de late kant en moest er hard voor werken om alles geregeld te krijgen, en aangezien ik deze blog nu schrijf is het gelukt; ik ben aan het studeren in Málaga.
Ook mijn moeder had een dubbel gevoel bij deze keuze, ze vindt het mega dapper en leuk maar wist ik het wel zeker? ‘Waarom wil je eigenlijk zo graag gaan?’ heeft ze me meerdere keren gevraagd. Ja mam, waarom wil ik eigenlijk zo graag gaan? Nou om te beginnen heb ik enorm veel zin om mijn horizon te verbreden. Want ik kan je vertellen dat het ontzettend gaaf is om dankzij deze Erasmus met veel verschillende culturen in contact te komen. Van Zuid-Koreanen, Japanners tot Polen. Maar ook als L&D’er is het interessant om te kijken hoe het in andere culturen werkt. Dat begint hier al bij het bestuderen van de manier van lesgeven tijdens de vakken die ik volg.
Ik vind het fijn om even helemaal weg te zijn van de opleiding, en niet omdat ik het niet naar mijn zin heb, maar omdat dit me de kans geeft op een andere manier te kijken. Ik merkte dat wanneer ik in een situatie komt waarbij ze het totaal anders aanpakken, dat je ineens heel bewust bent van je kennis die je hebt opgenomen tijdens de opleiding. Kennis die ik thuis als standaard was gaan beschouwen. Ook word ik hier echt geconfronteerd met het maken van aannames en oordelen. Ik vroeg laatst aan twee Zuid-Koreanen of ze met kerst naar huis vlogen, en ging er vanuit dat kerst voor hun net zo belangrijk is als voor ons. Bleek dat het voor hun helemaal niet zo’n groot ding was. Oeps!
Ik volg hier o.a. de vakken sociologie en psychologie in organisaties. Deze vakken helpen mij om als L&D’er me meer te verdiepen in het werkveld waar ik straks terecht kan komen. Het ene vak wordt heel traditioneel gegeven waarbij de studenten luisteren en de leraar veel aan het woord is. En bij het andere vak merkte ik dat de lerares veel ervaring had met het toepassen van interactie in de lessen. Daar gebruiken we verschillende werkvormen, terwijl in de andere les we nu een workshop moeten geven met de instructie: ‘het is een nieuw concept maar probeer interactie te gebruiken’. Het verschil is dus groot maar dat maakt het voor mij interessant om te observeren en leer bij beide vakken nieuwe dingen.
Jorina Maidman
Website, facebook, Twitter Learning & development in Organisations
Hola Jorina,
Iedere student die dit leest, wil meteen naar het buitenland! 🙂 Leuk om te lezen hoe deze ervaring voor je is.
Adios!