Leren in de driehoek, hoe doen we dat?

“Kunnen jullie mij handreikingen bieden om de praktijkbegeleiding die wij bieden meer van waarde te laten zijn?”. Deze vraag kregen wij van een organisatie die met oprechte interesse en inzet een student van de opleiding L&D heeft begeleid. Blij met deze vraag, besloten we samen op zoek te gaan naar handreikingen. ‘In vertrouwen samenwerken aan leren en innoveren’, de titel van ons instellingsplan, in de praktijk gebracht.
Op deze manier leren van elkaar noemt de HAN ‘leren in de driehoek’, de student, het werkveld en het onderwijs. Een belangrijk thema dat met recht een plaats heeft in ons instellingsplan. Want, hoe kunnen wij opleiden vanuit alleen ons eigen perspectief? We zouden enorm te kort schieten. Medewerkers binnen de HAN geven op verschillende manieren uiting aan het leren vanuit de verschillende rollen, niet alleen over praten maar doen.
Écht samen zijn is waardevol, maar daarbij samen waarde creëren door als groep te leren maakt het verschil in resultaat”.
# afgelopen maandag 25-03-2019 inspiratiesessie bij de HAN
Edwin van Cranenbroek, 3e jaars student Learning & Development
Aan de slag. Praktijkdocenten van 13 verschillende organisaties, studenten, (praktijk) docenten, ondersteuners en een onderzoeker gingen met elkaar in gesprek. Het thema: de begeleiding van een student tijdens de stage. Jos Sanders gaf ons een heldere visie over ‘leven lang leren’ en de begeleiding van (young) professionals. Met een twinkeling in zijn ogen gaf Edwin (3e jaars student) aan wat voor hem een bijzonder en zeer waardevol moment was in de begeleiding. Hij leerde vanuit vertrouwen, voelde zich gezien en hij kon van betekenis zijn. Vanuit de verschillende perspectieven bespraken we droombeelden. Om vervolgens te onderzoeken hoe je vanuit je eigen rol en in verbinding met elkaar stappen kunt zetten om het droombeeld waar te maken. Persoonlijk contact, fouten maken, er toe doen, vertrouwen geven en nemen, afstemmen en samenbrengen van behoeftes. Elementen die, aldus de aanwezigen, zorgen voor een krachtige leeromgeving. Voor zowel de student, het onderwijs als het werkveld.
Wij vonden het een leuke en zinvolle bijeenkomst. Het was mooi dat alle drie de partijen van de driehoek met elkaar in gesprek waren. Ervaringen en verwachtingen werden uitgewisseld, dit zorgde voor veel herkenning en mooie inzichten. Door student, onderwijs en werkveld meer met elkaar in gesprek te brengen, kunnen we het leerrendement van de stageplekken zeker verbeteren. We hebben elkaar hierbij nodig!
Martine Lahey, Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie
Samen hebben we ‘tips en tops’ geformuleerd. Door met elkaar uit te spreken wat werkt en van enorm belang is, kunnen we concreet richting geven aan de begeleiding. We maken het nog krachtiger door met elkaar hierover het gesprek te blijven aangaan, én ernaar te handelen. Vanuit het onderwijs kunnen we het levendig houden door de opgedane kennis en ervaring te delen, en deze professionals met regelmaat bij elkaar te brengen.
Tijdens de bijeenkomst was de energie die ontstond door nieuwsgierig te zijn naar elkaar voelbaar. Eigenlijk kunnen we niet anders, we kunnen het onderwijs alleen maar waardevoller maken door er mét elkaar werk van te maken. En te onderzoeken hoe je zelf met plezier en voldoening wilt werken en leren. Echt contact vanuit gelijkwaardige verbinding.
Prachtig om op deze manier de verbinding tussen werkveld, opleiding, studenten en dus ook onderzoek te zien werken. En om de bijdrage van goed stagebeleid aan innovatie te zien en voelen. Dat vond ik wel echt een mooi ‘inzicht’. Ook dat de voorbereiding van een stage nog veel beter zou kunnen en moeten om heldere afspraken te maken over enerzijds het ‘leerdoel’ van de student en anderzijds het ‘productiedoel’ van een stagebedrijf. Eén goed gesprek om die twee ‘uitersten’ bij elkaar te brengen zou de waarde van stages aanzienlijk kunnen versterken. Dat is overigens ook wel weer ontwerpregel 1 in het werkplekleren🙂. Praktijkbegeleiders hebben een cruciale rol bij het begeleiden van de student, maar bijvoorbeeld ook bij het begeleiden van diens collega’s en leidinggevende. Praktijkbegeleiders begeleiden dus niet alleen de student, maar ook diens beroepspraktijk? Hebben ze daar voldoende handvatten voor? Heel goed dat de opleiding L&D dus praktijkbegeleiders óók wil ondersteunen in hun werk en ze wil helpen om hun begeleiding te ontwikkelen.
Jos Sanders, Lector Kenniscentrum Kwaliteit van leren
hand out ontwerpregels Jos Sanders
De sessie was een geweldig initiatief van de studie Learning and Development in Organizations waar mensen van verschillende betrokken partijen van de studie bij elkaar kwamen. Na een aantal zeer interessante ervaringen die gedeeld werden, door onder andere Jos Sanders en Edwin van Cranenbroek, werd de groep verdeeld in 3 kleine groepen. In deze groepen werd gesproken over wat ons ideale toekomstbeeld zou kunnen zijn van ‘hoe de studenten kennis maken met de praktijk, en hoe de studie L&D hierin kan bijdragen’. Hierin kwam naar voren dat de voorbereiding een stuk concreter zou kunnen worden gemaakt. Ook werd gesproken over dat het eenmaal toetreden in de praktijk een hele boel leerdoelen weg valt van waar je eigenlijk echt voor bent opgeleid. Hetgeen waar je echt van leert is de communicatie op de werkvloer en de ervaring om deel te zijn van een geheel. Bij het nabespreken per groepje kwamen er hele interessante ideeën op tafel, waaraan de studie Learning and Development in Organizations echt wel veel aan gaat hebben in de toekomst.
Deze sessie is, naar mijn mening, pas stap 1. Nu is de kunst om dit door te zetten. Om uiteindelijk in samenspraak met het werkveld, de studenten, de docenten en het management van de studie een (bijna) perfecte aansluiting te vinden tussen voorbereiding op de praktijk en dé praktijk. Al met al een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar.
Coen van Maar
Student Learning and Development in Organizations