Leerprincipes voor voltijd onderwijs bij L&D
But nowadays as one biologist told me, if one doesn’t keep up for three months one will never be able to catch up again. All of you know the speed with which knowledge accumulates in almost every sphere. Much of our education has to be self-education.(Gardner, 2008)
De toenemende onvoorspelbaarheid en complexiteit van vraagstukken maakt de ontwikkeling van specifieke vaardigheden (onder andere kritische denken, creativiteit) noodzakelijk (World Economic Forum, 2016). De diversiteit van organisatievormen en arbeidsrelaties neemt toe. Wendbaarheid en responsiviteit vormen belangrijke basiskwaliteiten van toekomstige organisaties en toekomstige L&D-professionals (Koers op Kwaliteit, strategische beleidsplan 2016-2020 opleidingskunde, 2016).
Dit kan als organisaties investeren in de ontwikkeling van talenten en het leren van benodigde bekwaamheden. De invloed van de (nano)technologie neemt snel toe en maakt dat medewerkers ‘slimmer’ leren (samen)werken. De levensduur van organisaties is beperkt wat zijn invloed heeft op het werk van de toekomst. Onder invloed van de technologische ontwikkelingen zal ‘voorspelbaar werk’ en de verwerking van informatie steeds verder geautomatiseerd worden. Dit zal per sector verschillen en zal voor de L&D-functie in de verschillende sectoren impact hebben wat betreft de invulling van deze functie. De versnelling op het gebied van technologische ontwikkeling zal de houdbaarheid van bestaande expertise, kennis en vaardigheden verkorten en maakt het nodig dat werknemers andere capaciteiten opbouwen (Mooijman, Rijken & van Dam, 2018). Belangrijke competenties in de toekomst zijn:
Het hbo onderwijs levert een belangrijke bijdrage in kennistoepassing en –ontwikkeling van toekomstige beroepen. Een belangrijke functie, doel en taak blijft het kwalificeren en professionaliseren van toekomstige beroepsbeoefenaren. Verbinden van onderwijs met onderzoek en actuele vraagstukken uit het werkveld is cruciaal voor het kunnen opleiden van uitstekend gekwalificeerde hbo professionals.
Missie, visie en kernwaarden en -taken
Onze missie
Wij kwalificeren en professionaliseren bekwame, ondernemende, zelfbewuste en inspirerende L&D-professionals, die een betekenisvolle en duurzame bijdrage leveren aan het leren, ontwikkelen en presteren van medewerkers in organisaties. Dit doen wij in samenwerking met (inter)nationale partners die willen leren en innoveren.
Onze visie
Om onze missie te verwezenlijken:
- Werken we als professionals (docenten en studenten) in een kwaliteitscultuur waarin dialoog centraal staat en waar we in vertrouwen met elkaar samenwerken aan leren en innoveren.
- Werken we als University of Applied Sciences (UAS) (inter)nationaal aan de toepassing, ontwikkeling en deling van kennis over ‘Learning & Development in Organisations’.
- Werken we in verbinding met onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk samen aan vraagstukken in de praktijk die actueel, relevant, authentiek en vernieuwend zijn.
- Werken we intensief samen met kenniscentra en (inter)nationale partners aan een dynamisch curriculum gericht op betekenisvol en duurzaam leren en ontwikkelen.
- Werken we in en aan een vrijplaats waarin studenten keuzes kunnen maken passend bij hun ontwikkelingsbehoefte en waarin persoonlijke- en professionele ontwikkeling hand in hand gaan.
- Werken we aan een organisatie waar het belang van de student leidend is voor de onderwijslogistiek.
Onze kernwaarden
In onze samenwerking met studenten, collega’s en partners zijn de volgende waarden en uitgangspunten leidend. Deze waarden en uitgangspunten kleuren ons professionele ‘frame’ (Ruijters, 2015) en de manier waarop we samenwerken aan het kwalificeren van studenten en professionaliseren van het werkveld. Deze kernwaarden vertalen we verderop in dit document in principes voor het leren en voor de leeromgeving.
Kwalificeren
Bij het kwalificeren willen we bij Learning & Development in Organisations…
- persoonsgericht en in contact begeleiden opdat studenten zich vormen tot startbekwame opleidingskundigen;
- vanuit contact, duidelijkheid, nieuwsgierigheid en met een waarderend perspectief relevante en passende leeractiviteiten aanbieden die gericht zijn op de ontwikkeling van studenten als L&D-professional;
- ontwikkelingsgericht, waarderend en selecterend beoordelen. De toetsing is gericht op ontwikkeling en geeft de student een wenkend perspectief voor de eigen ontwikkeling als L&D-professional.
- een dynamisch en studeerbaar curriculum dat studenten verschillende mogelijkheden biedt;
- dat studenten werken aan de ontwikkeling van de professionele identiteit en toekomstbestendige loopbaan.
Visie op leren van studenten
We leiden studenten op tot L&D-professional. We gaan er daarbij vanuit dat dit een start kan vormen in hun loopbaan en dat ze over 10 jaar mogelijk geheel ander werk zullen doen, omdat het werk van de toekomst er anders uit zal zien.
De context waarin de L&D-professional aan het werk is evolueert. We willen als opleiding aansluiten bij die evolutie en daarmee aansluiten bij het organiseren van de toekomst. Het lijkt erop dat organisaties in de toekomst in ieder geval op de volgende punten kenmerken vertonen:
- zelfsturing (er is sprake van gelijkwaardige relaties)
- streven naar heelheid (ontwikkeling van mentale, emotionele en fysieke)
- luisteren naar het evolutieve doel (wat vraagt de context, situatie aan ontwikkeling om te realiseren)
Bovenstaande lijkt ook aan te sluiten bij kenmerken van de huidige generatie studenten die wel gekenschetst worden als ‘open, met een grote handigheid in interactieve nieuwe media, die graag zijn steentje bijdraagt, zolang dat maar met veel eigen initiatief gepaard kan gaan.’
Het principe van heelheid geven we mede invulling door de 5 minds van Howard Gardner in ons curriculum een plek te geven, namelijk 1) the disciplined mind, 2) the synthesizing mind, 3) the creative mind; 4) the respectful mind en 5) the ethical mind.
We willen studenten opleiden voor een beroep en begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. In de persoonlijke ontwikkeling vraagt dat aandacht voor (professionele) identiteitsvraagstukken, leren omgaan met tegenslag, duurzame contacten aangaan, etc.
We willen deze studenten een ervaringswereld aanreiken waarin ze zich persoonlijk en professioneel kunnen ontwikkelen door inspirerende voorbeelden, verantwoordelijkheid te dragen en consequenties daarvan (positief en negatief) te ervaren, de nieuwsgierigheid te prikkelen en diepgaand onderzoek te doen, aandacht te ‘trainen’ en inspanning en toewijding. De 5 minds van Gardner zijn daarbij behulpzaam om hier evenwichtig vorm aan te geven en zijn mede opgenomen in onderstaande leerprincipes.
Leerprincipes voor de Voltijdopleiding bij HAN Learning & Development
Leren
- Leren is het doel
- Leren doe je met hoofd, handen, hart en voeten
- Regie op leren voeren we samen. De student stuurt het eigen leren, de docent geeft de steun die daarbij nog wenselijk is (scaffolding). Ondernemerschap
- Leren vraagt doelgerichtheid, engagement en terugkoppeling. Keuzemogelijkheden faciliteren en organiseren, mogelijkheden voor versnelling
- Leren vindt plaats binnen context. De context is van invloed op de kwaliteit van leren
- Leren vraagt een sociaal proces
- Leren is grenzeloos. Hoge verwachtingen leiden tot betere resultaten, leren vindt binnen én buiten kaders plaats
- Professionele ontwikkeling vraagt persoonlijke ontwikkeling. Als L&D-professional ben je je eigen instrument
Leeromgeving
- Vragen in de praktijk zijn het startpunt voor het leren: Organisatie-, maatschappelijke vraagstukken alsook vraagstukken van de student. Leeroplossingen in de breedste zin van het woord
- Sturing op terugkoppeling, assessment as learning, flexibile toetsvormen
- Informeel en sociaal leren zijn structurele elementen, ook tussen studenten in verschillende opleidingsfasen
- De leeromgeving is hybride, fluïde ook tussen studenten in verschillende opleidingsfasen
- Hoge ambities. Gericht op verbetering en innovatie (visionair), die vragen om interdisciplinaire samenwerking, vertaald in heldere doelen en criteria