L&D op bezoek bij Bildung Nijmegen

Rachel Snippe is derde jaars student Learning @ Development. Zij loopt stage bij Bildung Bijmegen.

Maandagochtend 10.15, net wat eerder dan afgesproken, staan de eerste studenten op de stoep. Vol energie komen ze een intakegesprek houden rondom de opdracht waar ze deze week voor hun studie mee aan de slag gaan. De opdrachtgevers (binnen de opdracht) zijn wij: Bildung. De gesprekken die we met de verschillende studenten voeren zijn uiteenlopend. Door de vrijheid die de studenten ervaren in dit onderwijs, bedenken ze een oplossing die niet alleen bij onze organisatie aansluit maar waar zij ook helemaal achter staan. Wij waren blij verrast toen we vrijdag de presentaties mochten bewonderen. De meest creatieve oplossingen komen naar voren. Deze samenwerking is niet alleen een leerproces voor de studenten, maar ook een aanwinst voor onze organisatie.

De ervaring van de student:

De allereerste opdracht die wij kregen vanuit school was het maken van een design sprint. Wat een design sprint precies was wisten we nog niet. Ondertussen weten we dat het een versneld proces is waarin we een onderzoeksvraag binnen een week beantwoorden. Dit was erg interessant omdat we geen idee hadden wat ons te wachten stond. De opdrachtgever was Bildung Nijmegen, een organisatie waar nog niemand bekend mee was. Nu zaten we dus met twee dingen waar we nog geen kennis over hadden. Daar begon de uitdaging. Vrijdag kwam Bildung Nijmegen langs om meer informatie te geven over wat ze doen, wie ze zijn en wat ze van ons verwachten. Zij kwamen met de volgende vragen:

  • Hoe kunnen we het onderwijs van Bildung Nijmegen aan laten sluiten bij jullie als studenten?
  • Hoe kan Bildung Nijmegen eerstejaars studenten stimuleren om zichzelf ook persoonlijk te ontwikkelen?
  • In een organisatie die voornamelijk uit jonge mensen/studenten bestaat is het lastig om continuïteit te waarborgen. Hoe kunnen we jonge mensen langduriger betrekken bij Bildung Nijmegen?

De bedoeling was om een vraagstuk uit te kiezen en in een week tijd een oplossing te bieden. Ons groepje koos voor de laatste vraag. Dit omdat wij ons verbonden voelen met het vraagstuk en onderdeel zijn van de doelgroep. De vraag was de enige informatie die wij kregen. Hoe we de vraag wilden beantwoorden was volledig aan ons. Ik vond dit persoonlijk best lastig omdat ik net kom kijken in de opleiding. Ook vond ik het interessant en wist ik dat ik hier veel van ging leren.

Bildung Nijmegen gaf ons de mogelijkheid om een intake gesprek te voeren. Hierin werd de vraag en probleemstelling duidelijk. We werden erg gastvrij ontvangen in het Start-up gebouw. Ik vond dit fijn omdat we dan meteen kennismaken met het bestuur en de organisatie. Ook kregen we meer grip op wat het achterliggende probleem was. In dit gesprek werd het duidelijk dat Bildung Nijmegen nog geen doelen had gesteld voor het aankomende jaar. Dit was voor ons gek om te horen omdat de meeste organisaties meerde doelen stellen. Toen het gesprek afgerond was begon het brainstormen. Ons uitgangspunt was het stellen van doelen, waar de organisatie moeite mee had. Wij hadden het voordeel dat wij een voetbaltrainer in ons groepje hadden zitten. Dit omdat hij altijd POP gesprekken voert met zijn team. POP staat voor persoonlijke ontwikkelingsplan. Dit was het begin van ons idee: POP gesprekken voor de begeleiders. En dat dan doormiddel van een groot jaardoel met verschillende subdoelen stellen. Elk semester worden deze doelen geëvalueerd en besproken wat er goed gaat en nog mist om de doelen te halen. Door deze doelen te stellen hou je de continuïteit binnen de organisatie in stand.

Rachel Snippe