Kennisdeling binnen organisaties stimuleren
Deze blog is geschreven door: Infolearn
Wij Nederlanders zouden wat vaker bij onze zuiderburen moeten (af)kijken hoe zij persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Zo heeft Mathias Vermeulen – de man die al een aantal jaren de succesvolle conferentie #LearningTechDay organiseert – veel boeiende inzichten voor L&D-professionals, bijvoorbeeld over het vinden en delen van kennis op de werkvloer. Zijn pragmatische kijk op deze contentcuratie inspireert om met weinig effort zoveel mogelijk relevante kennis te vergaren, in de juiste context te plaatsen en proactief te delen met anderen.
Of het nu LinkedIn, Facebook of TikTok is, bijna iedereen doet het: online kennis opzoeken om deze vervolgens te waarderen en – wanneer het echt waardevol is – te delen met anderen. Contentcuratie is precies hetzelfde, namelijk het verzamelen van bestaande content om er vervolgens zelf mee aan de slag te gaan. Die content kan overal vandaan komen: van korte interne memo’s tot wetenschappelijke publicaties, en van zelfgemaakte instructievideo’s tot workshops van de concurrent.
In de veelheid van artikelen, video’s en andere content op het internet is het een uitdaging om door de bomen het bos te blijven zien. L&D-professionals die leren en kennisdelen binnen de eigen organisatie willen stimuleren, hebben veel baat bij online platforms en tools die een ‘lerende organisatie’ helpen. Zij nemen hierin dan vaak het voortouw en cureert als eerste door het meest geschikte aanbod te publiceren. Op die manier kan de organisatie medewerkers boeien om óók in actie te komen; ze uitdagen om verder te kijken dan hun neus lang is. Zodra die (geboeide) medewerker uiteindelijk zelf de kans krijgt om opgedane kennis te delen met collega’s, zorgt dit voor meer binding met de organisatie.
Drie fasen van contentcuratie
Mathias Vermeulen onderscheidt drie fasen in het contentcuratieproces. In elk van deze fasen kan een organisatie proactief het voortouw nemen:
- Zoeken: het opmerken/vinden van relevante content tussen het grote online aanbod.
- Betekenis geven: het creëren van de juiste context bij de gevonden content.
- Kennis delen: het wijzen van anderen binnen de organisatie op specifieke en voor hen relevante content.
Zoeken | De medewerker vaker zelf aan zet
De regie om te leren komt steeds meer bij de medewerker te liggen. Voorheen was het vaak de organisatie die bepaalde wat en hoe er geleerd werd (top-down), maar tegenwoordig mogen medewerkers dit steeds meer zelf gaan vormgeven (bottum-up). Dankzij intensieve kennisdeling onderling ontstaat er een ecosysteem waarin persoonlijke ontwikkeling en met/van elkaar leren onderdeel wordt van het dagelijkse werk.
Betekenis geven | Contentcuratie in goede banen leiden
Wanneer het enthousiasme voor contentcuratie toeneemt en het beheer ervan complexer wordt, is het belangrijk om de kwaliteit en betrouwbaarheid van al het gedeelde materiaal te blijven waarborgen. De organisatie kan er dan voor kiezen om de gedeelde content overzichtelijk te houden door slim te categoriseren op basis van topic, en de informatie goed vindbaar te maken door bijvoorbeeld het toekennen van tags. Periodiek kunnen de platformen opgeschoond worden door de beheerder(s) verouderde of niet-relevante verwijzingen naar content te laten verwijderen.
Kennisdelen | Als een olievlek verspreiden
Wanneer een organisatie start met het stimuleren van contentcuratie, worden er vaak ambassadeurs ingezet die op afdelings- of themaniveau starten met een pilot: een handvol enthousiaste en nieuwsgierige werknemers die de vergaarde kennis op een specifiek gebied willen delen. L&D leidt alles in goede banen, helpt de ambassadeurs op weg en zorgt voor eind-curators van alle gedeelde content. Wanneer dit aanslaat, inspireert de pilot andere afdelingen om hier ook mee aan de slag te gaan.
Roeien met de riemen die er zijn
Met name grotere organisaties gebruiken al verschillende tools die in potentie een grote bron zijn van kennisdeling tussen medewerkers, zoals het intranet en/of het leerplatform. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle contentcuratie is dat medewerkers de gecureerde content binnen het platform op verschillende manieren kunnen zoeken, vinden én delen/toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijks overzicht met ‘Tips voor online trainingen en workshops’ binnen het leerplatform, of een ‘Ingestuurd artikel van de week’ op het intranet.
Voor welke organisaties?
Bottom-up contentcreatie is vooral weggelegd voor organisaties waarbij er veel vertrouwen is in de kunde en kennis van eigen medewerkers. In principe kunnen organisaties van elke grootte hiermee aan de slag, maar hoe meer experts/ambassadeurs om de kar te trekken, hoe groter de kans van slagen. Contentcuratie zal het huidige aanbod niet gaan vervangen, maar het is wel een relevante en efficiënte verrijking van de bestaande content.
L&D-professionals kunnen beginnen door in de organisatie te verkennen welke huidige tools en platformen er al zijn om het leren van/met elkaar te stimuleren. Hierdoor kunnen de medewerkers straks laagdrempelig zelf aan de slag met contentcuratie.
Met dank aan Lotte Heideman voor het delen!