Integrale blik op professie en professionele ontwikkeling L&D
Op deze pagina leest u meer over het deeltentamen Integrale blik op professie en professionele ontwikkeling.
In en voor de stage-organisatie?
Nee
Periode/doorlooptijd:
Start: periode 1
Afronding: eind periode 4
Beschrijving:
Tijdens het stagejaar (leerjaar 3) ontwikkelt de student zich volop als L&D-professional. Als onderdeel van ‘De integrale blik op professie en professionele ontwikkeling’ gaat de student verder op zoek naar zijn Professionele Identiteit (Pid). Hierbij neemt de ontwikkeling van de rol van L&D-adviseur een speciale plaats in. De student ontwikkelt dit studiejaar een eigen visie op de rol van adviseur. In leerjaar 2 kwamen de rollen van ontwerper/ontwikkelaar en trainer/coach al aan bod.
Als professional blijf je altijd leren. Leren betekent dat je jezelf ook regelmatig een spiegel voorhoudt en stil staat bij hoe je werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt en welke vaardigheden je daarbij inzet. Dat is allemaal onderdeel van het onderzoek naar de professionele identiteit. De student reflecteert dan ook op zijn ontwikkeling als L&D-er in het algemeen en op zijn rol als L&D-adviseur in het bijzonder. Daarnaast reflecteert hij op de samenwerking, de manier van werken, en laat hij zien hoe hij zich breder heeft ontwikkeld als L&D-professional. De student weet waarbij hij zich betrokken voelt als persoon, wat zijn waarden en drijfveren zijn en hoe hij zich in sociaal en ethisch opzicht verhoudt tot anderen. Dit resulteert in een presentatie van zijn PiD aan het einde van het studiejaar.
Resultaat en product:
Presentatie van PiD met daarin aandacht voor uitgevoerde acties, gemaakte keuzes, ethische dilemma’s en opbrengst van de stagewerkzaamheden.