Inspirerende weg van ontmoeten, verbinden, leren en delen

 

UnknownWe bewandelen een mooie weg tijdens de ontwikkeling van Studio L&D, het praktijkleerhuis van Opleidingskunde. De leermomenten, de ontmoetingen, de verbindingen die ontstaan. Dát is waar het straks ook om gaat in Studio L&D. En wat een energie geeft dit! Wat een mooie manier om (jezelf) te ontwikkelen. Het niet bij gedachten en ideeën te laten, maar doen!

Om iets nieuws op te zetten is het belangrijk de mensen te ontmoeten die je helpen de juiste weg te bewandelen naar je einddoel. Maar ook de mensen die je helpen opstaan na een val, af en toe helpen over blokkades te komen, en de juiste deur weten te openen zodat je verder kunt. Zoals Marinus Knoope in zijn beschrijving van “de creatiespiraal” aangeeft: als je echt iets wil, moet je er veel met andere mensen over praten, laat weten waar je mee bezig bent. En dat helpt inderdaad.
We leren veel van gesprekken met collega’s die een soortgelijk initiatief binnen de HAN zijn gestart. Kritische vragen houden ons scherp en we zien nieuwe mogelijkheden aan de hand van verhalen van anderen. Maar vooral, ontmoeten we heel veel nieuwe mensen. Ik ben me nog meer bewust geworden van de enorme aanwezige kennis en kunde binnen onze organisatie, maar ook hoe waardevol het is om mensen op te zoeken in plaats van te mailen. Door elkaar te spreken en te zien, ontstaat er een contact dat verder gaat dan de gestelde vraag. Ontmoetingen waarbij we van en met elkaar leren.

De verschillende ontmoetingen hebben nieuwe verbindingen tot stand gebracht. Zo gaan we samenwerken met de opleidingen HRM en Toegepaste Psychologie. We gaan direct onderzoek integreren in Studio L&D. Dit doen we door Proeve begeleiding op maat en doordat collega’s van het kenniscentrum regelmatig aanwezig zullen zijn voor een inloop onderzoekspreekuur. Samen met studenten ontwikkelen we een programma om het “leren van en met elkaar” te faciliteren. Studenten helpen ons met de aansluiting op de doelgroep. Het brengt een nieuwe manier van samenwerken teweeg. We krijgen nog meer zicht op de wensen van studenten. Wat helpt hen om de aangeboden lesstof nog meer eigen te maken? Wie kunnen we uitnodigen voor een collegetour? Wie kan het beste helpen antwoorden te krijgen op vragen die op dat moment leven? Het levert mooie gesprekken op. De studenten krijgen steeds meer ideeën, worden enthousiast en zien kansen om nog meer inhoud te geven aan dat wat ze willen leren, en op welk moment. Dat is toch waar het straks ook om gaat? TrustRuimte krijgen om ideeën uit te werken. Het vertrouwen krijgen vanuit de opleiding om mooie activiteiten te mogen organiseren.

Ook in ons proces hebben we gemerkt hoe waardevol het is om vertrouwen te krijgen en te ervaren. Vanuit het managementteam worden we, al vanaf het begin, gestimuleerd onze ideeën op te pakken en zelf
mogelijkheden te creëren. In goed overleg te blijven, maar vooral doen! (Het lezen van het boek van Roos Vonk, Je bent wat je doet gaf zinvolle inzichten.) Dit zorgt ervoor imagesdat we vol energie met ons plan bezig zijn. En dat leert mij dat deze manier van “begeleiding” ook heel goed past bij Studio L&D. Naast de activiteiten die we aan gaan bieden, ruimte laten voor eigen invulling door de studenten (en het werkveld). De tijd nemen om mooie ontmoetingen en ideeën te laten ontstaan. Eigenaarschap van StudioL&D langzaam te verplaatsen van de opleiding naar de student.

Leren van dit proces doen we elke dag. Soms door taken op te pakken die we niet eerder gedaan hebben. Leren van een gesprek waarin ik enorme weerstand voelde. Daar waar het pijn doet, wordt geleerd, aldus een collega. Niet altijd leuk, maar wel nodig om te kunnen groeien. Door gesprekken hierover te voeren met anderen. Hoe zie jij dat? Hoe kwam ik over? Klopt het met hoe ik dacht dat ik overkwam? In Studio L&D krijgen studenten de ruimte met elkaar in gesprek te gaan. Niet alleen met de “veilige” studenten uit de eigen groep. Ook met oudere en jongere jaars studenten van zowel voltijd als teamworkdeeltijd en met professionals uit het werkveld. Een leergemeenschap.

Tijdens onze weg delen collega’s veel kennis met ons. Dit helpt ons de juiste stappen te overwegen en te zetten. Regelmatig horen we een docent opgewekt vertellen wat de studenten hebben laten zien tijdens een les of tijdens een stagebezoek. Hoe veel ze al kunnen. Hoe mooi zou het zijn wanneer studenten van verschillende leerjaren van en met elkaar kunnen leren? Feedback krijgen op een training, elkaar helpen bij de Proeve, inhoudelijke vragen stellen over een praktijkopdracht. Maar ook een medestudent helpen met een telefoontje naar een organisatie. Kennis maken en kennis delen.

Onze reis naar het realiseren van Studio L&D heeft mij al veel gebracht en geleerd. Zeker ook het belang om anderen ruimte en vertrouwen te geven om een passende weg te kiezen naar een doel. De ruimte en het vertrouwen zichtbaar en voelbaar te laten zijn zodat de ander het niet bij gedachten laat, maar gaat ondernemen, creëren en aan de slag gaat!

Na de zomervakantie is het zover, dan gaat Studio L&D van start. Je bent van harte welkom bij de officiële opening op 26 september 2016!