Een dagje Studio L&D
Petra Peeters, docent Opleidingskunde, beschrijft een dag in Studio L&D.

Het is rustig in Studio L&D op deze regenachtige donderdagochtend in oktober. Vandaag ga ik een hele dag in Studio L&D zitten om eens te kijken hoe dat werkt voor mij als docent.
Het eerste plukje studenten komt al snel binnen. Ze werken een tijdje aan de andere kant van de kast, ik weet niet wat ze doen en kan me concentreren op mijn eigen werk. Naast me werkt Christel Vissers, af en toe sluiten we kleinigheden kort.
Iemand van de Taalkamer komt langs om met Christel te bespreken hoe haar Taalspreekuur er uit gaat zien, alweer een nieuwe activiteit. Enkele collega’s van een andere opleiding lopen even binnen om de ruimte te bewonderen, ze lopen even later dat-wil-ik-ook-wellend de deur uit.
Er druppelen meer studenten binnen, ze gaan samen aan de slag en zijn dankbaar voor aanwezige koffie.
Student Mirjam, die met een klasgenoot aan de herkansing van een vak werkt spreekt me aan met een vraag daarover, na een paar minuten ‘valt het kwartje’ en kan zij weer verder. Pinggg, daar doen we het voor!
Daar komt Maxime binnen, met haar heb ik om 11 uur een afspraak, ook hier in L&D dus. Samen met collega Paul bespreken we hoe zij tot een goed eindproduct voor de minor E-HRD kan komen. Er blijven mensen binnendruppelen, zo gaan een student, docent en opdrachtgever met elkaar in gesprek om een Proeve-opdracht goed helder te krijgen en schuift ook collega Marlo met laptop aan tafel. Soms stijgt het ruisniveau even en moeten we ons goed concentreren op ons gesprek.
Rond lunchtijd wordt het rustiger, alleen het ploegje studenten dat werkt aan de herkansing van Opleidingsadvies 3 puzzelt nijver verder. Af en toe vragen studenten zaken aan elkaar of aan mij: is het gebouw volgende week open? Moeten we in de herkansing wijzigingen in rood aangeven? Kleine vraagjes, snelle antwoorden, met als resultaat: voortgang. Ik merk wel dat ik me graag af laat leiden van veeleisend werk (een lijvig adviesrapport van feedback voorzien) en dat ik daar dus lang in blijf hangen….
Gelukkig is het aan het begin van de middag even rustig en kan ik daar op doorpakken. Rond half drie komt de loop er weer in, collega’s gaan met elkaar in overleg, een collega spreekt een student, een andere collega is in gesprek met een gastspreker over stageplaatsen en nieuwe studenten komen binnen. Wat opvalt is dat alle groepjes geconcentreerd aan het werk zijn, er wordt weinig ‘gebabbeld’. Gelukkig komen er nog wel een paar studenten bij mij bijkletsen over waar ze mee bezig zijn, inhoudelijk & sociaal tegelijk.
Rond 5 uur vertrek ik, het clubje dat de hele dag gewerkt heeft aan Leerbeleid 3: Nicole, Cora, Marinus en Kim (zie foto), begint dan hardop te dromen van bokbier. Ze zijn tevreden over het resultaat van vandaag, nu de examinator nog!

Figuur 1: Bezoekverloop Studio L&D donderdag 20 oktober
En, hoe beviel dit dagje Studio L&D? De toevallige en terloopse contacten met studenten en collega’s zijn echt leuk en inspirerend. Ik heb vandaag minder gedaan dan ik gewild had en meteen ook meer: losse klusjes tussendoor kon ik er makkelijk bijpakken, voor pittige denkklussen-in-je-eentje is dit niet de ideale omgeving. Een volgende keer zal ik niet zo gauw een hele dag hier gaan zitten maar eerder een blok van een paar uur kiezen waarin ik passende klusjes kan doen. En natuurlijk maak ik alle afspraken met studenten in Studio L&D . Tot gauw?
Petra Peeters, Docent Opleidingskunde