De eerste weken bij een wereldmarktleider
Jelle Buiting is derde jaars voltijd student bij de opleiding Learning & Development in Organisations
In deze blog geef ik jullie een beeld van mijn eerste 6 weken bij Marel Further Processing. Zelf loop ik hier in totaal 6 maanden stage en vind ik het belangrijk dat je een goed beeld hebt van hoe zo’n stage in de praktijk gaat. Deze blog bestaat uit drie stukken: In het eerste stuk vertel ik jullie over mijn eerste dag, het tweede stuk ga ik in op de manier van werken bij Marel Academy en tot slot vertel ik jullie over mijn project en leren met 3d-afbeeldingen.
Mijn eerste dagen bij Marel
Goed voorbereid kwam ik op mijn eerste stage dag. Ruim op tijd, netjes gekleed en klaar om de uitdaging van alles wat ik geleerd heb mijn eerste twee studiejaren toe te passen in de praktijk. Ik had gelezen dat je een eerste indruk maakt in slechts 3 seconden. Bij mij ging dat veel sneller, want in 1 seconde stootte ik mijn kopje thee om. Tja, shit happens en hoe goed de communicatielessen ook waren, op situaties als deze kon de HAN mij niet voorbereiden. Gelukkig kon iedereen er wel om lachen. Dat was nog eens een binnenkomer. Naar mijn idee was ik direct uit mijn comfortzone en kon mijn stage beginnen!
Op het HR-kantoor kreeg ik uitleg over de introductiemap met algemene informatie, en wat mij opviel; er zat een lijst met afkortingen bij. Destijds dacht ik dat ik die absoluut niet nodig zou hebben. En ja hoor, geloof me, die heb je echt nodig om snel en helder te communiceren!
Nu ik dit schrijf is dit alweer de derde dag van de 9e stageweek. Woensdag 7 november 2018. Met een glimlach kijk ik terug naar wat ik tot nu toe heb geleerd, wie ik heb leren kennen, hoe ongelofelijk veel collega’s ik heb. En wauw, wat een enorme bak vol kennis en vaardigheden liggen er hier voor het oprapen! De eerste week vloog letterlijk voorbij. Nadat ik de thee had omgegooid ging ik een rondje kennismaken op de afdeling, daar zaten veel aanstaande collega’s achter hun computer aan een bureau te werken, koffie te drinken en te overleggen in een zoals ze dat noemen, ‘kantoortuin’. En ik maar denken dat de kennismaking het kortst zou zijn van allemaal. Na overal een praatje te hebben gemaakt en gehoord over wat iedereen deed binnen Marel Further Processing. Bij ‘Further Processing” waar ik de komende 6 maanden zit had ik met Jeffrey en Guido de eerste week doorgesproken. Jeffrey is mijn stagebegeleider en vormt samen met Guido die ook alles van ontwerpen, ontwikkelen en trainen weet het team Marel Academy. Ik kreeg een boekje om mijn eerste week door te komen met allerlei leuke kennismakingsopdrachten van Marel Academy. Ik zou gaan leren werken met Moodle, Articulate Rise, Review, Storyline, Adobe Illustrator, de opleidingsstructuur van Marel leren kennen, taxonomieën en nog veel meer.
Marel Academy: een blend van leermiddelen
Mijn kennismaking met e-learning binnen Marel was het doorlopen van bestaande e-learning modules gericht op het aanleren van basic, intermediate of advanced kennis van Further Processing machines. Voordat ik je daar meer over vertel is het handig om te weten wat Marel doet. Marel houdt zich bezig met het maken van vlees, vis- en pluimveeverwerkingsmachines in meer dan 30 landen over de hele wereld. Denk aan complete lijnen. Samen met Guido, Jeffrey binnen Marel Academy houden wij ons bezig met machine specifieke competenties. Naast de businessunit Further Processing, heb je Poultry, Meat en Fish, dit zijn de hoofdonderdelen, nationaal en internationaal. Omdat er binnen Marel heel veel verschillende functies zijn in de gebieden service en sales was het soms best lastig om te weten bij wie je moet zijn om iets geregeld te krijgen. Daarom is het van uiterst belang om met iedereen een praatje te maken, want dan kom je er pas echt achter wat iedereen doet en heb je elke dag een ander gesprek. Toen ik allerlei e-learning modules had doorlopen over (heel amicaal gezegd) een worstenmachine, hamburgermachine en allerlei andere soorten verwerkingslijnen kwam ik erachter hoe slim dit allemaal in elkaar zat. Het is echt toegespitst op de doelgroep. Je begint heel erg gestructureerd, krijgt een mooi overzicht van de e-learning module en wordt als lerende echt meegenomen door het leerproces (piramideprincipe). Daarnaast geeft Marel ook hands-on trainingen in het democenter (hier worden demonstraties gegeven voor klanten die een machine of complete lijn willen kopen) om hun medewerkers zo goed mogelijk voor te bereiden op het werk.
Mijn project en leren met 3d afbeeldingen
Voor een hamburgermachine is er momenteel geen eenduidige basiskennis aanwezig. Daarom ontwerp en bouw ik een blended leertraject om de kennis en vaardigheden aan te leren op basisniveau (Marel heeft basic, intermediate en advanced als opleidingsniveaus). Dit ga ik doen door middel van een e-learning module en hands-on training met praktijkopdrachten. Mijn grootste uitdaging zal het verwerken van de enorme lijst van aan te leren gedrag tot een simpel, maar werkende e-learning module zijn, omdat hier enorm veel visualisatie en zo weinig mogelijk tekst voor de lerende bij komt kijken.
Na het doorlopen van de e-module, volgt er een hands-on training. En aangezien Marel een demonstratiecentrum heeft, vol met de machines waarover de deelnemers kennis hebben opgedaan is het dus mogelijk om direct de geleerde kennis om te zetten in vaardigheden. Dit gaf mij meteen het gevoel om met veel enthousiasme aan mijn project te beginnen. Daarnaast kreeg ik te horen dat ik ook met KeyShot mocht werken. Dit is een renderprogramma om aan 3d bestanden letterlijk echte materialen toe te voegen, denk aan het inkleuren van een plaatje, maar dan op een geavanceerde manier. Je voegt dan metaal, kunststof, plastic en allerlei andere materialen toe die je in het echt ook op die machine zou hebben. Op deze manier kan je de lerende zonder allerlei ingewikkelde schema’s, pijltjes en onduidelijke afbeeldingen op een heldere manier uitleggen hoe iets werkt.
In het voorbeeld hiernaast zie je een interactieve 3d afbeelding van een worstenmachine en hieronder zie je een peller die het velletje van de worsten haalt. Met deze afbeeldingen kan je door middel van het klikken op de balletjes zien je wat dat onderdeel doet en hoe het werkt
Je pakt een onderdeel of het complete 3d bestand en maakt het zo simpel en helder mogelijk. Sommige onderdelen zijn extra moeilijk om uit te leggen. Daarom worden er ook videoanimaties ingezet zoals hierboven. Het voordeel daarnaast is dat het zich ook onderscheidt van bestaande content; hoe tof zou het zijn om als lerende zelf te bepalen wat je wilt zien van een machine, zodat jij direct antwoord krijgt op jouw vragen?
Hopelijk heeft deze blog jou op een heldere manier inzicht gegeven over mijn eerste weken in bij Marel. En mijn enthousiasme met betrekking tot visualisatie. Mocht je meer willen weten, spreek me dan aan. Bedankt voor het lezen!
Jelle Buiting