Adviseren over leren en ontwikkelen L&D
Op deze pagina leest u meer over de onderwijseenheid Adviseren over leren en ontwikkelen.
In en voor de stage-organisatie?
Ja
Periode/doorlooptijd:
Start: voorbereiden periode 1 en start periode 2
Afronding: uiterlijk periode 4
Beschrijving:
In deze onderwijseenheid werkt de student als L&D-adviseur individueel aan een adviesvraag uit de stage-organisatie. Om tot een gedegen advies te komen, stelt hij eerst een plan van aanpak op. Daarmee wordt een deskundige en doordachte werkwijze en een goede samenwerking met de opdrachtgever geborgd. Hierin is aandacht voor probleemanalyse, het formuleren van doelstellingen, hoofdvraag en deelvragen, het vormen van een theoretisch kader en het bepalen van in te zetten onderzoeksmethoden. Vervolgens werkt de student het antwoord op de vraag uit in een compact advies. Hij kiest daarvoor een vorm die past bij de vraag en de organisatie.
U bepaalt samen met de student een relevant L&D-vraagstuk waarvoor de student een advies uitbrengt.. De student onderzoekt onder andere wat de aanleiding van het vraagstuk is, welke leernoodzaak er is, wat de organisatiedoelstelling is en mogelijke antwoorden. Voor dit praktijkgerichte onderzoek is contact met betrokkenen van belang. Om een gedegen plan op te stellen en te komen tot een goed advies is tijd nodig. Een vraag die ‘morgen’ beantwoord moet zijn is niet geschikt.
Voorbeelden van adviesvragen:
- Hoe kan werkplekleren een bijdrage leveren aan een bestaand opleidingstraject voor nieuwe medewerkers ‘Grootverpakking’, zodat medewerkers aan het einde van het opleidingstraject tot startbekwaamheidsniveau zijn opgeleid?
- Wat zijn belangrijke elementen voor een passend on-boardingprogramma dat ervoor zorgt dat de nieuwe medewerkers van Organisatie X snel (praktisch) aan de slag kunnen en op een leuke manier kennis maken met het bedrijf en het team?
- Wat is er nodig om bij huidige en toekomstige werkbegeleiders op de werkvloer, door middel van de training ‘werkbegeleiding en praktijkexaminator’, gedragsverandering in gang te zetten, zodat werkbegeleiders blijvend handelen volgens de nieuwe functiebeschrijving?
- Hoe kunnen we als afdeling L&D beter in beeld komen in onze organisatie zodat leerinterventie x beter gebruikt wordt?
- Hoe brengen we als afdeling L&D de leerbehoeften van onze werknemers goed in beeld zodat we een actueel en relevant aanbod kunnen verzorgen?
- Hoe kunnen we bestaande live-workshops ombouwen tot hybride leervormen? Welke lessen kunnen we daarbij leren van de Corona-periode?
Resultaat en product:
- Plan van aanpak
- Advies in een zelf te kiezen vorm, afgestemd op vraag en organisatie (individueel product).