Adviseren over de effectiviteit van een leerinterventie L&D

Op deze pagina leest u meer over de onderwijseenheid Adviseren over de effectiviteit van leerinterventie.

In en voor de stage-organisatie?
Ja

Periode/doorlooptijd:
Start: voorbereidend werk in periode 1 en start in periode 2.
Afronding: uiterlijk periode 3

Beschrijving:
Organisaties willen zich blijvend ontwikkelen en daartoe organiseren ze onder andere leerinterventies voor hun medewerkers, teams en afdelingen. De L&D-professional heeft kennis van het organiseren van deze leerinterventies en wat deze effectief kan maken. Het is daarom ook van belang om lopende leerinterventies die vaker in worden gezet tussentijds te beoordelen op hun effectiviteit. Is de opzet en vormgeving van de leerinterventie dusdanig dat deze de bedoeling ook helpt realiseren? Wat is er goed en wat kan beter? Hoe kan dat gerealiseerd worden?

Voor een bestaande leerinterventie of leertraject binnen uw organisatie, beoordeelt de student de effectiviteit van de interventie. Voor het onderzoek maakt de student gebruik van diverse theoretische invalshoeken. Daarvoor is toegang nodig tot materialen die horen bij de interventie en de mogelijkheid betrokken medewerkers te spreken. Na het onderzoek brengt de student een bij uw organisatie passend advies uit voor het vergroten van de effectiviteit van de interventie. Bij het beoordelen van de effectiviteit van een bestaande leerinterventie (bijvoorbeeld een training, leertraject of een online module) staan 2 vragen centraal:

  • Heeft de leerinterventie de bedoelde impact?
  • Wat kan de organisatie doen om de interventie nog effectiever te maken? Hoe kan bijvoorbeeld de transfer nog beter?

Wat maakt een leerinterventie geschikt voor deze opdracht?

  • De term leerinterventie mag breed worden opgevat: een leertraject, blended traject, training, e-learning, etc.
  • De leerinterventie is al uitgevoerd.
  • De leerinterventie bestaat bij voorkeur uit meerdere onderdelen (liever een blended traject dan een enkele korte workshop).
  • Er zijn materialen beschikbaar en toegankelijk met informatie over de opzet en invulling van de leerinterventie. Denk bijvoorbeeld aan een beschrijving voor deelnemers, trainershandleiding, presentaties, opdrachten, evaluatiegegevens, toegang tot eventuele e-learning etc.
  • De interventie is bij voorkeur gericht op ander gedrag in de praktijk.
  • De interventie is niet puur gericht op kennis.

Resultaat en product:

  • Een samenvattende schets van de leerinterventie.
  • Een advies voor de opdrachtgever (max. 4000 woorden, exclusief bijlagen en bronnenlijst)