Stage leerjaar 3 L&D

Stage leerjaar 3

De student is in principe één studiejaar (ongeveer 40 werkweken) verbonden aan dezelfde organisatie. Dit is leerzaam voor de student om zoveel mogelijk L&D-processen in de praktijk mee te kunnen maken. Het is dan ook de bedoeling dat de student meewerkt in jullie organisatie aan L&D-projecten die zich op dat moment voordoen. We noemen deze opdrachten in deze toelichting voor het gemak “vrije L&D-opdrachten”. Deze werkzaamheden passen bij de  L&D-rollen van adviseur, ontwerper/ontwikkelaar en/of trainer/coach en zijn afhankelijk van de aard van, en mogelijkheden in jullie organisatie. 

Daarnaast ligt dit studiejaar voor de student ook speciaal de nadruk op de rol van L&D-adviseur (de rollen van ontwerper/ontwikkelaar en trainer/coach zijn in leerjaar 2 uitgebreid aan bod geweest). Dit betekent dat we van de student vragen om in opdracht van de stage-organisatie enkele adviesopdrachten uit te voeren. De student krijgt hierbij inhoudelijke input en begeleiding vanuit de opleiding en komt daarvoor terug naar school. Deze opdrachten noemen we hier verder “de voorgeschreven adviesopdrachten voor de organisatie”. De keuze voor de inhoud van de adviesopdrachten wordt door de student in samenspraak met jullie als organisatie en met de opleiding bepaald. Het is belangrijk dat de student kan leren over de rol van adviseur én de opdracht moet van waarde zijn voor jullie organisatie. 

Aanwezigheidsdagen student binnen de organisatie 

Wat betekent dit voor de invulling van de stage en de aanwezigheid van de student? We zullen dat per periode beschrijven. Een studiejaar is verdeeld in 4 periodes en één periode heeft een omvang van 9 of 10 weken. 

Periode 1: begin september tot begin november 

In deze periode komt de student 5 keer naar de opleiding (zie achterkant Learning Journey jaar 3). Dat betekent dat de student 3 of 4 werkdagen aanwezig is in jullie organisatie. Deze periode is er ruimte voor het inwerken van de student en werkt de student aan “vrije L&D-opdrachten” door jullie nader te bepalen. 

Periode 2, 3 en 4: begin november tot eind juni 

De student is 3 dagen in de week aanwezig in jullie organisatie. Van deze 3 dagen werkt hij meestal 2 dagen aan “vrije L&D-opdrachten” en 1 dag aan “de voorgeschreven adviesopdrachten voor de organisatie”. Soms zal het nodig zijn om iets te schuiven met de tijd, bijvoorbeeld omdat deadlines dat vragen of omdat de student moet wachten op informatie en even niet verder kan met een bepaalde opdracht. 

Iedere donderdag komt de student naar de opleiding waar hij wordt getraind in het adviseren over L&D-vraagstukken en hij wordt begeleid bij de voorgeschreven adviesopdrachten en bij het stagelopen in het algemeen. 

De begeleiding

De 10 maanden stage is voor de student een belangrijke stap naar zijn ontwikkeling als L&D professional. Om deze stap zo soepel mogelijk te laten verlopen hechten we veel waarde aan ruimte om te leren én passende begeleiding.

Wat verstaan we hieronder?

  • De organisatie heeft bij voorkeur meer dan 50 medewerkers in dienst;
  • De begeleider van de student heeft bij voorkeur de hbo opleiding Learning & Development gedaan of is hbo opgeleid en heeft zeker 3-4 jaar L&D ervaring, mede gericht op advisering. Daarnaast is er een tweede begeleider aanwezig met dezelfde expertise, zodat als er onverhoopt de eerste begeleider uitvalt de begeleiding is gewaarborgd;
  • De begeleider heeft voldoende tijd en ruimte voor begeleiding van de student en overlegmomenten met de student.

Extra informatie over diverse onderdelen en deeltentamens 

Learning Journey jaar 3
L&D Learning Journey voltijd jaar 3

 

terug naar Stageopdrachten