Hoe staat het met de Student Company?

Goede vraag! Ruim een maand geleden hebben wij ons op deze blog gepresenteerd. We hebben jullie wat verteld over wat een Student Company is en over wie wij zijn. Deze keer komt de schijnwerper op ons bedrijf en de vooruitgang die we geboekt hebben.

‘De Student Company van Learning & Development in organisations’ of Leomé

Je mag ons altijd ‘de Student Company van Learning & Development in Organisations’ noemen, maar dat is een nogal lange naam. Korter gezegd mag je ons Leomé noemen. Leomé is een afkorting voor leren en ontwikkelen met elkaar. Leren en ontwikkelen is ons vakgebied en daarom verdient het een plek in onze naam. Daarnaast is Leomé een mooie omschrijving van ons proces als Student Company. Met elkaar leren we veel over ondernemerschap en ontwikkelen dat ook in onszelf. De naam Leomé slaat dus niet alleen op wat wij doen als Company, maar geeft ook een knipoog naar ons Student zijn.

Een goede naam verdient een mooi logo

Mischa is aan de slag gegaan en kwam uiteindelijk op het volgende. Onze naam in strakke letters, maar ook een beetje speels. Net als wij, een serieus bedrijf, maar ook nog om een beetje te oefenen. Naast de letters een pion die in de spiegel een koning ziet. Door middel van reflectie het beste in jezelf naar boven halen. Dat geldt voor onze klanten, maar ook voor onszelf als beginnende ondernemers.

Ieder z’n eigen taak

Als company doen we veel dingen samen. We hebben samen nagedacht over een idee en ook het ondernemingsplan schrijven we samen. Met vier man een vergadering voorzitten is echter niet zo handig. Daarom hebben we ervoor gekozen om wat taken te verdelen. We hebben een ondernemendheidstest gemaakt om te kijken wat voor een ondernemer wij zijn. In combinatie met de Belbin teamrollen die we in het eerste jaar van de opleiding hebben bestudeerd, hebben we de taken verdeeld.

Jessie is onze algemeen directeur. Ze vindt het belangrijk dat er een goede sfeer hangt in de company, maar wil ook graag stappen zetten. Ze leidt de vergaderingen op een manier dat er aandacht is voor iedereen, maar beëindigt ook menig discussie om knopen door te hakken.

Mischa is onze productie- en inkoopmanager. Hij kan nauwkeurig werken en weet op slimme manieren productiekosten laag te houden. Op dit punt in de company is er nog geen productie en inkoop, maar Mischa is wel actief bezig met het ontwerpen van ons product.

Sandra is onze manager voor sales, marketing en klantcontact. Ook haar rol is nog niet sterk aanwezig in de company, maar ze bereidt zich er al wel goed op voor. Daarnaast denkt, werkt en brainstormt ze hard met ons mee, dus stilzitten doet ze zeker niet.

Teun is onze creatief en financieel directeur. Als creatief directeur komt Teun vooral met goede ideeën. Vormgeving heeft Teun vooral nog even over gelaten aan Mischa. Het financiële deel regelt hij wel zelf. Daar hoeft nog niet veel voor geregeld te worden, maar de bedrijfsrekening is er al.

Welk probleem werken wij de wereld uit?

Nadat we ons team gevormd hadden en de rollen verdeeld, moesten we inhoud geven aan ons bedrijf. We zijn op zoek gegaan naar problemen die wij op kunnen lossen. Als je namelijk een product of dienst aanbiedt waarmee iemand van zijn probleem afkomt, dan kopen ze het wel. We zijn zelf eens hard na gaan denken over alledaagse, praktische problemen die wij herkennen, maar ook over maatschappelijke problemen waar wij iets in kunnen betekenen. We hebben vrienden, collega’s, studiegenoten en iedereen met een hartslag gevraagd waar zij tegenaan liepen. Eén van de problemen die daarin naar voren kwam, was de moeite met studiekeuze en studenten die in het eerste jaar van de opleiding afvallen. Zeker in onze kringen was het een relevant probleem. Toch zijn we nog verder gaan kijken naar iets waar we allemaal volmondig “ja” tegen konden zeggen. Uiteindelijk kwamen we uit bij het idee voor vergroting van zelfkennis, bewustwording en mindfulness. We zagen al een mooie set kaarten voor ons, met interessante vragen die je aan het denken zetten. Toch moesten we één van deze twee ideeën kiezen. Met goede argumenten, plus- en minpunten en een hele hoop post-its hebben we ook tussen deze twee kunnen kiezen. Wij gaan iets doen met zelfkennis, bewustwording en mindfulness! “Lekker concreet”, denk je misschien nu. Dat dachten wij ook, maar daar hadden we ook een oplossing voor…

De enquête

We hebben een enquête opgesteld en verspreid via facebook, LinkedIn en andere sociale kanalen. We wilden weten of mensen behoefte hebben aan zelfkennis, bewustwording en mindfulness en zo ja, op welk gebied? Binnen een week hadden we al 70 reacties waar we blij verrast mee waren. Ook de resultaten vonden we heel interessant. Een aantal conclusies die we konden trekken:

  1. De meeste deelnemers waren tussen de 18-25.
  2. Vrij veel mensen hebben het gevoel te druk te zijn.
  3. Redelijk veel mensen weten wel wat ze met hun leven willen.
  4. Veel mensen willen meer over zichzelf leren.
  5. Helemaal niemand wil meer over mindfulness leren.
  6. Veel mensen waren bereid te betalen voor een zelfhulpproduct, zelfs studenten!

 

Nadat we deze resultaten zagen, hebben we ons doel bijgewerkt. Het probleem waar we ons vanaf toen op gericht hebben is: Studenten hebben het te druk of voelen dat zo, wat in extreme gevallen kan leiden tot een burn-out. Dit leek ons een mooi probleem om aan te werken. We gaan niet proberen studenten van een burn-out af te helpen, maar te voorkomen dat het zover komt. In positieve zin verwoorden we dit als: Meer rust brengen in het leven van een student.

Een goede samenwerking

De enquête noemen we niet alleen omdat het ons probleem verduidelijkt heeft. De enquête was ook een mooi moment waarin de kracht van onze samenwerking naar voren kwam. Mischa had de enquête opgesteld, liet hem even aan ons zien en vroeg om feedback.1) Jessie keek ernaar en vond hem een beetje lang. Ze was bang dat mensen hem daarom niet in zouden vullen en dat zei ze ook tegen Mischa.2) We hebben er enige tijd over gediscussieerd. Door goed te luisteren naar wat iedereen wilde bereiken met de enquête, hebben we hem uiteindelijk aangepast naar een versie waar iedereen tevreden mee was.3)

Wat maakt onze samenwerking dan zo sterk?

  • We verdelen de taken goed, zodat we efficiënt omgaan met onze tijd. We bespreken de resultaten daarvan wel met z’n allen, zodat iedereen z’n mening kan laten horen en weet waar we staan.
  • We zijn niet bang om onze eigen meningen te laten horen en gaan daarin soms de confrontatie met elkaar aan. Dat doen we om elkaar en onze ideeën scherp te houden en niet om elkaar af te branden. We sparen elkaar niet, maar we slopen elkaar ook niet.
  • Als er onenigheid is, staan we daar goed bij stil. Wij zijn zelf de motor van de company en als die niet lekker loopt, loopt niets lekker. Daarom willen we dat iedereen zich gehoord voelt en sluiten we de discussie pas als iedereen tevreden is.


To be continued…

Onze company draait nog lekker door. We zetten elke dag stappen richting een mooi bedrijf. Je zult ongetwijfeld nog meer over ons horen, maar voor nu vinden we dit een mooie update. We hopen dat we jullie een mooie rondleiding hebben gegeven in ons bedrijf. Bedankt voor de interesse en tot de volgende blog!

Website, Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn
van Learning & Development in Organisations

Geen bericht missen? Abonneer je in de rechter kolom op deze pagina en krijg een melding bij een nieuw bericht.