HRM Praktijkopdracht HR Tools

Leerjaar 2

Heeft u interesse om kennis te maken met de HRM-studenten van de HAN? Wilt u samenwerken met een hogeschool én investeren in de HR-professionals van de toekomst? Doe dan mee aan dit project!

PROJECT: PRAKTIJKOPDRACHT

In de eerste helft van het 2e studiejaar werken de HRM-studenten aan een praktijkopdracht voor een organisatie. Zij gaan in groepjes van 2 tot 4 studenten aan de slag met een afgebakend HR-vraagstuk op het gebied van instroom, doorstroom of uitstroom (of een combinatie hiervan). Aan het einde van het project leveren de studenten een praktische HR-tool op.

PERIODE

Het project start in september. De studenten werken gedurende vijf maanden, één dag per week aan de opdracht.

AFBAKENING OPDRACHT

Vóór het uitvoeren van de opdracht vindt een telefonische intake plaats tussen de docent van het project en u om de kaders en verwachtingen af te spreken.

AFSTEMMING BETREFFENDE INHOUD / BEOORDELING VAN DE RESULTATEN

Een docent vanuit de HAN is bij het gehele proces betrokken en u kunt met hem/haar sparren wanneer gewenst.

WAT VRAAGT DIT VAN UW ORGANISATIE?

• Er is minimaal één opdracht op het gebied van instroom, doorstroom of uitstroom (of een combinatie hiervan) nodig.
• Een contactpersoon die informatie aan de studenten kan aanleveren en vragen kan beantwoorden.
• De mogelijkheid om de studenten fysiek (eventueel online) te ontvangen voor een kennismaking, voortgangsbespreking en informatieverzameling. Het uiteindelijke contact (frequentie en op welke wijze) spreekt u af met de studenten.

WAT LEVERT DE PRAKTIJKOPDRACHT U OP?

Na vijf maanden leveren de studenten een implementatie adviesrapport voor een concrete en praktische HR-tool op. De tool levert een bijdrage aan uw HR-vraagstuk.

WORDT DE OPDRACHT SOWIESO UITGEVOERD OF KUNNEN STUDENTEN UIT MEERDERE OPDRACHTEN KIEZEN?

De studenten vormen teams en maken een keuze uit één van de beschikbare opdrachten. In het geval dat er meer opdrachten zijn dan het aantal beschikbare studententeams, kan het zijn dat een opdracht doorgeschoven wordt naar een andere periode. Wij achten de kans klein en als deze situatie zich voordoet, dan gebeurt dat uiteraard in overleg.

START VAN HET PROJECT

Begin september krijgen de studenten de eerste kennis- making met het project. De groepjes studenten worden gekoppeld aan uw organisatie. Daarna zal er, in overleg met u en de studenten, periodiek afstemming plaatsvinden over de voortgang.

TWEE FASES

Het project bestaat uit twee fases:
• Fase 1: De student als Toolspecialist
• Fase 2: De student als Innovator

FASE 1: DE TOOLSPECIALIST

In de eerste fase van het project ontwerpen de studenten een HR-tool conform afspraak. Zij werken aan een projectplan dat u ter goedkeuring voorgelegd krijgt. Aan het einde van de eerste fase ontvangt u een memo. In de memo staat beschreven welke stappen de studenten tot dan toe gevolgd hebben en vindt u een eerste uitwerking van de aangepaste HR-tool.
De studenten besteden extra aandacht aan de toepassing van passende psychologische modellen. Daarnaast verwerken zij de juridische gevolgen bij aanpassing van het instrument. Bij de memo ontvangt u ook een infographic, gericht op een specifiek afgestemde doelgroep.

FASE 2: DE INNOVATOR

In de tweede fase staat de implementatie van de HR-tool centraal.
Na de feedback op de conceptversie gaan de studenten aan de slag om draagvlak te creëren en een uitgebreid implementatieplan op te stellen voor de HR-tool.
Aan het einde van de tweede fase ontvangt u een rapport met alle onderzoeksresultaten, een financiële onderbouwing en de aanbevelingen voor een goede implementatie van de HR-tool. De studenten presenteren hun eindproduct graag aan u en eventuele.