Speel jij genoeg?

 

Ga ermee spelen, en ervaar hoe leuk het is!

Niet zómaar een opmerking van een docent van de MMI. Om werken in netwerken te zien als een kans om te leren, op expeditie te gaan. Een krachtige opmerking. Ik voelde opeens zin om te gaan ontdekken en uitproberen. Met behulp van het samenspel van Jaap Boonstra. Het samenspel geeft me de ruimte om te leren, met vallen en opstaan. Je hoeft geen kind te zijn om te kunnen spelen. De verwondering in de ogen van een kind kunnen we als volwassenen heel goed gebruiken.

Dat merkte ik ook eerder tijdens een bijzonder uitstapje met medestudenten. Na een mooie fietstocht bewonderde ik de schilderijen van Van Goch in het Kruller Muller museum. De goudgele kleuren van het koren op een schilderij hielden me vast. Het beeld bracht me terug naar de tijd dat ik in Arles was met mijn ouders. Om live de beelden te zien die Vincent zo krachtig wist vast te leggen. Hij kon dit door zich te verplaatsen naar het zicht van een krekel. Wat zag het beestje? Welke kleuren zag hij? Welke structuur? Gefocust door zijn andere manier van kijken schilderde hij de dag door totdat het voor zijn gevoel af was. Ik keek weer even door mijn kinderogen. En vóelde me ook weer even kind. Waardoor ik op een andere manier verderging.

Door bijvoorbeeld veranderen als samenspel aan te gaan geeft het ruimte om samen tot iets te komen. Iets wat op dat moment helpend is en niet een op voorhand bedacht resultaat. Omdat de praktijk nu eenmaal snel verandert en je nooit weet waartoe een samenspel kan leiden of welke situatie dan de waarheid is. Maar het spel wél beweging brengt. Een nieuw spel? Nieuwe spelregels? Nieuwe spelers? Ander speelveld? Niet hoeven scoren om te winnen? Samen spelen geeft kansen om elkaar te leren kennen en de veiligheid te voelen samen te leren. Elkaar te ontmoeten door vragen te stellen. Dit filmpje kwam ik tegen op mijn verkenningstocht van het spelmodel. Het maakte me nog meer bewust van de kracht en het belang van vragen stellen. In plaats van zeker zijn van mijn eigen overtuiging, beeld of gevoel. Vragen helpen om het speelveld van de ander te willen begrijpen (en niet te willen overtuigen). Zodat er een samenspel kan ontstaan. De wíl om de ander te begrijpen en écht te zien geeft ruimte om te genieten van het samen spelen en het samen iets bereiken. En te merken dat bij de ander, andere dingen spelen dan je misschien dacht. Ik ga spelen, jij?