Waarom mijn stage vol uitdaging en creativiteit zat
Jelle is derde jaars voltijd student Learning & Development in Organisations. Hij schrijft over zijn 5 maanden stage.

Stel je voor, je hebt twee jaar lang veel Opleidingskundige theorie gelezen en praktische handvatten geleerd. Vervolgens mag je deze eindelijk gaan toepassen in de praktijk om te laten zien wat je geleerd hebt: eindelijk!
Het was een halfjaar geleden toen ik mijn derdejaars stage van de studie Learning & Development in Organisations bij Marel in Boxmeer begon. Onder begeleiding van Jeffrey van der Wallen en Guido Siebers van de Marel Further Processing Academy kreeg ik de uitdaging om een compleet blended leertraject voor de MasterFormer te ontwerpen en ontwikkelen (e-learning module en hands-on training). Ik dacht toen: “Tof, ik wil die opdracht!”.
Een tijd later, nadat ik ingeburgerd was binnen Marel en aan de slag ging met mijn opdracht, vond ik het lastig om te werken met de Subject Matter Experts (SME’ers) omdat ik niet meteen de informatie kreeg die ik nodig had doordat ze vaak in het buitenland aan het werk waren. Tijdens de studie krijg je bijna alle informatie op het moment dat je het ook echt nodig hebt (wat een luxe). Om ervoor te zorgen dat ik toch de benodigde informatie kreeg moest ik concrete afspraken maken met de SME’ers. Dit vond ik spannend om te doen, want zouden ze wel luisteren naar een derdejaars broekie?
Door de goede tips van Jeffrey en Guido is mij dit gelukt en wist ik de informatie te krijgen die ik nodig had. Ik had moeite met wat ik moest doen op het moment dat ik niet de informatie kreeg die ik nodig had. Totdat Jeffrey mij vroeg: “Jelle, wat zou je nu wél kunnen doen om verder te werken?”. Deze vraag was echt een eye-opener. Het gaf mij een heldere kijk op wat ik toen moest doen: verder met het ontwerpen van de hands-on training waarvoor ik wel alle informatie had.
Oke, toen had ik alle informatie die ik nodig had en moest ik het verwerken in de e-learning module zodat iedereen het ook begrijpt. Eitje… Of toch niet? Als ik alleen tekst had gebruikt, was ik meteen klaar, maar snapte de lerende dan wat er stond of was er bijvoorbeeld ook visuele ondersteuning nodig?”. Vaak was dit nodig om processen of onderdelen uit te leggen. Van Guido heb ik geleerd hoe ik (onder andere) Adobe Illustrator en KeyShot kon gebruiken om heldere en simpele visuele hulpmiddelen te bieden. Denk hierbij aan animaties, pijltjes, icoontjes, illustraties met highlights van specifieke machines en nog veel meer.
Het eindresultaat mag er zijn: een ontwerp van een blended leertraject, een hands-on training, e-learning module, opdrachtenboekjes en trainershandleiding. Ik ben er trots op.
Guido, Jeffrey en iedereen bij Marel bedankt voor deze enorm leerzame uitdaging!
Mocht je meer willen horen over mijn leerervaringen, dan kan je me altijd een LinkedIn bericht sturen:
https://www.linkedin.com/in/jelle-buiting-657968b4