Jezelf verkopen als L&D’er

Rob Manders is trainer/ coach en deeltijd student Learning & Development in organisations

Als je Learning & Development Specialist bent kun je er voor kiezen om in een bestaande organisatie te gaan werken. Maar het vak biedt ook veel mogelijkheden om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Als trainer/coach, bijvoorbeeld. Of als e-learning adviseur. In dat geval ben je naast L&D’er óók de verkoper van jezelf, en jouw kennis en kunde. Of je dat nou leuk vindt of niet. Elke dag moet je jezelf en je expertise onder de aandacht brengen om jezelf van opdrachten te blijven voorzien. Als L&D’er ben je weliswaar adviseur, maar meestal ben je niet specifiek opgeleid en gevormd als verkoper. Verkoopvaardigheden vallen gelukkig wel te leren. Zelfs een basale training kan van een beginner een verkoper maken van gemiddeld niveau. Heb jij bedenkingen over jouw verkoopkwaliteiten? Dan is het zinvol om eerst eens te kijken waarin de beste ondernemers en freelancers zich onderscheiden van de middelmatigheid.

Aanwijzingen vinden we daar waar we ze in eerste instantie niet zullen zoeken: in de manier waarop ze over ondernemerschap en commercie denken. Succesvolle freelancers hebben een positievere overtuiging over hun ˈmissieˈ om een product of dienst te adviseren en hoe ze hun klanten daarmee écht zullen helpen. Dat leidt tot een natuurlijke, overtuigende verkoopervaring. Als jij er niet zeker van bent dat je op de juiste wijze denkt om goede resultaten te boeken, dan kunnen de richtlijnen hieronder je wellicht helpen om de ​​juiste verkoopmindset tot stand te brengen. En een succesvollere L&D-ondernemer te worden.

De belangrijkste eigenschap van een effectieve verkoper is het vermogen om de juiste mindset tot stand te brengen om een ​​product of dienst te verkopen. Met mindset bedoelen we je manier van kijken en denken: het overtuigingsfilter waardoor jij naar de wereld kijkt (je persoonlijke ˈbrilˈ), en ervaringen opdoet en verwerkt. Wanneer je – bijvoorbeeld – de overtuiging hebt dat proactief verkopen opdringerig is, dan zal die als gevolg hebben dat je jezelf en je dienst niet overtuigend onder de aandacht weet te brengen. De consequentie hiervan kan zijn dat je klanten en opdrachten mist. Vaak zijn de gevolgen van zulke niet-helpende overtuigingen op je houding en gedrag vrij subtiel, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Het is daarom belangrijk om je eigen mentale houding eens aan een grondig onderzoek te onderwerpen: wat geloof jij over verkopen?, wat denk jij over jezelf als ondernemer?, wat vind jij dat jij en jouw diensten waard zijn voor anderen?

Hieronder vind je ​​zes overtuigingen die we bij OMEO vaak bij de betere verkopers en ondernemers zien:

Ze zijn overtuigd van het ‘waarom’
Succesvolle ondernemers zijn in staat om te doorgronden waarom ze een product of dienst verkopen en hoe het hun klanten écht zal helpen. Dat leidt tot een betrokken en geloofwaardige manier van verkopen.

Ze accepteren hun verantwoordelijkheid
Een ondernemer moet verkopen en de verantwoordelijkheid daarvoor aanvaarden. Hij (m/v) zoekt geen excuses voor mindere resultaten en wijst waardering voor zijn succes niet af.

Ze richten hun aandacht op waar ze wél invloed op hebben
De beste verkopers laten hun inspanningsniveau niet negatief beïnvloeden door de angst voor of teleurstelling over mislukking of afwijzing. Succesvolle verkopers falen óók regelmatig. Het verschil is echter dat zij afwijzing gebruiken als motivatie voor de volgende mogelijkheid om te verkopen.

Ze hebben integere bedoelingen
Klanten voelen duidelijk aan wanneer ze iets ˈverkochtˈ wordt en ze alleen maar gezien worden als ˈietsˈ om geld aan te verdienen. De beste verkopers zijn vanaf het eerste moment duidelijk over hun intentie om de klant te helpen met het vinden van de beste oplossing, deal of geen deal. Ze richten zich op de verbinding, niet op geforceerd overtuigen of onder druk zetten.

Ze kennen het belang van voortdurende verbetering en ontwikkeling
De beste verkopers hebben een ongeremde drang om zichzelf te verbeteren. Dat doen ze door voortdurend te reflecteren op hun gevoelens en denken, hun gedrag en de situaties die ze tegenkomen.

Ze blijven er in geloven
Je succes wordt in eerste instantie bepaalt door je mentale houding, meer dan door je kennis of je vaardigheden. Je kunt je verkoopresultaten het snelst verbeteren door je gedachten over verkopen te veranderen. Je moet er eerst in geloven om het te kunnen!

Werken aan de juiste mindset is een onmisbare eerste stap om een succesvolle ondernemer of freelancer te worden. Begin met het ontdekken van je eigen fundamentele overtuigingen over jezelf, je producten en je klanten. En koppel jezelf los van eventuele blokkades en beperkingen. Jezelf verkopen begint immers tussen je oren!

Hoe beïnvloeden jouw gedachten over ˈjezelf verkopenˈ in jouw verlangen naar zelfstandig ondernemerschap?

Rob Manders

Trainer/coach/opleider