Wat vinden professionals van han.nl?

Om een beeld te krijgen hoe de doelgroep professionals onze website ervaart, is er een usability onderzoek gedaan. Het doel van dit kwalitatief onderzoek was om te achterhalen hoe de doelgroep navigeert en welke knelpunten zij ervaren bij het vinden van het juiste studietraject. Het onderzoek is zowel gedaan onder op- en bijscholers als omscholers.

Onderzoeksvragen waren o.a.:

  • Welke behoeften hebben professionals als ze een studie zoeken?
  • Wat verwacht men van een opleidingsaanbieder en wat verwachten ze van de site?
  • Kunnen ze vinden wat ze zoeken? En wat vinden ze van de informatie die ze hebben gevonden?
  • Hoe ervaren ze de tone of voice, het beeldmateriaal en de vormgeving?

Aan de hand van scenario’s voor de persona’s opscholer en omscholer, heeft onderzoeksbureau theFactor.e onderzocht hoe professionals navigeren door HAN.nl. Wat zijn de belangrijkste conclusies?

  1. De besluitvorming rond de studiekeuze verloopt gestaag: het hangt af van inhoud & aanbod, omgeving (werk/prive) en investering (in tijd en geld).
  2. Professionals ervaren de website als aantrekkelijk en functioneel, met name de opleidingskiezer en het zoekveld worden gebruikt
  3. De respondenten zijn vooral geïnteresseerd in de opleidingspagina, maar vinden daar niet altijd direct de informatie waarnaar ze op zoek zijn.
  4. Informatie over het verschil tussen deeltijd en duaal en het vinden van een werkplek verwacht men niet. Het wordt als positief ervaren, maar het is niet direct vindbaar.
  5. De grootste verbetering zit in de navigatie en de content: praktische informatie over de opleiding ziet men over het hoofd, de aanmeldpagina kan beter en de hulpcontent bij studiekeuze moeten we beter vindbaar maken.

Team deeltijd gaat deze bevindingen verder uitwerken in een groep samen met mcv-ers uit de academie. Heb je vragen? Mail naar carlijn.brinkman@han.nl.