Tips & Tricks: LinkedIn
Wil jij beter zichtbaar zijn op LinkedIn? Samen hebben we het grootste bereik!
Veel mensen denken dat ze iets bijzonders moeten posten om op te vallen, maar het draait juist om persoonlijke verhalen, een helder profiel en slim omgaan met content. Iedereen kan dit! LinkedIn werkt het beste als je het simpel houdt en dicht bij jezelf blijft.
Volg onze academie pagina op Linkedin: HAN Paramedische Studies. We plaatsen ook graag jouw nieuws op Linkedin. Werk je aan een interessant project, is er een nieuwe samenwerking of geef je een leuke les? Tag ons of stuur je post door naar communicatie.aps@han.nl, dan delen wij het verder!
Wil je meer verdieping? Sinds kort biedt HAN Academy een nieuwe LinkedIn training voor lectoren en (docent)onderzoekers.
__________________________________________________
Hieronder een overzicht van de belangrijkste tips en tricks:
Content die scoort op LinkedIn
📌 Kies een vorm die bij je past → Video’s, slideshows, foto’s en/of korte posts
📌 Maak het snackable → Gebruik veel witregels, emoji’s, bulletpoints en pakkende titels
📌 Tag mensen, maar met beleid → Niet te veel, alleen als het relevant is
📌 Plaats geen linkjes in de post zelf → Zet ze in de eerste reactie (behalve als het zeer specifiek is, zoals een vacature en/of als het naar HAN.nl gaat 😉)
📌 Stel een vraag aan het einde → Nodig uit tot interactie en reacties
💡 Tip: Maak (bewust) content van tevoren en post het later. Het maakt niet uit of je jouw project nu of over twee weken plaatst. LinkedIn draait om consistentie.
Het LinkedIn-algoritme: zo word je beter zichtbaar
🔹 Post max 2 keer per dag → Meer heeft geen zin. 1x per week of twee weken is ook prima. Je kunt de ‘schedule’ optie gebruiken (het klokje) om je post op een later moment in te plannen
🔹 Vraag collega’s om te reageren → Meer interactie = groter bereik. Reageer dus wel & bewust op elkaar
🔹 Bewerk je post niet direct na het plaatsen → Het algoritme ‘straft’ dit af. Taggen van een persoon kan nog wel. Wacht 24u met het wijzigen in de post
🔹 Repost geen privébericht met eigen pagina → Kopieer en post het zelf voor meer zichtbaarheid. Zakelijk kan dit wel. Een privé post zakelijk reposten en andersom (!)
🔹 Gebruik maximaal 3 hashtags → #nietoverdrijven
💡 Belangrijk: LinkedIn verspreidt je content makkelijker dan andere sociale media, maar alleen als je actief bijdraagt en interactie zoekt.
Breinvriendelijk delen
🧠 Visuele content trekt de aandacht → Gebruik foto’s, een video of slideshows
🧠 Schrijf zoals je praat → Korte, actieve zinnen. Gebruik powerwoorden (zie de afbeelding)
🧠 Pakkende titels helpen → “Dit is waarom jij LinkedIn nu wel optimaal gebruikt” (gebruik de woorden: dit, deze, hoe en waarom)
🧠 Geen vage verhalen of alleen een overzichtsfoto, wees concreet → Wat deel je? Wat zoek je? Wat geef je weg? Wat heb jij precies geleerd bij bijvoorbeeld een cursus of event? Geef diepgang!
Een sterk profiel begint bij de basis
🟠 Profielfoto → Kleurenfoto, glimlach, kijk recht in de camera, up-to-date, focus op gezicht
🟠 Achtergrondfoto → Wat wil je uitstralen? Onderzoek? Vacature? Expertise? Iets persoonlijks? Zorg dat daar een foto staat
🟠 Headline (onder je naam) → Wie ben je? Wat doe je? Welk probleem los je op? Wat is jouw doel met jouw profiel?
🟠 Werkervaring → Houd het kort, maar laat zien wat je kunt. Denk aan de opmaak
🟠 Vastgepinde post → Zet je belangrijkste bijdrage bovenaan je profiel
🟠 Aanbevelingen vragen → Af en toe na een succesvol project, niet lukraak 10 per jaar
🟠 Extra profiel in andere taal → Handig als je internationaal werkt. Voeg profieltaal toe. Wel zelf alles (bijvoorbeeld in het Engels) opnieuw invullen
💡 Tip: Je LinkedIn-profiel is een levend document. Werk het regelmatig bij en zorg dat het past bij jouw doelen en/of persoonlijkheid.