Terugkoppeling reflectiemoment academieplan
Eind september organiseerden we een midterm-reflectiemoment van APS. Wil je weten wat we met elkaar hebben opgehaald? Met deze recap ben je snel op de hoogte en nemen we je mee in de vervolgstappen.
We zijn als academie goed op weg, al is er op onderdelen extra vaart nodig. Dat is de consensus na een middag reflecteren op de koers zoals we die 2 jaar geleden met elkaar uitstippelden. Tijdens het midterm-reflectiemoment namen we met ongeveer 30 medewerkers het plan onder de loep. Doen we wat we moeten doen? Of is het nodig de plannen bij te stellen?
Wat gaat goed?
We merken dat het huidige academieplan een ‘gedragen plan’ is. We zijn er vertrouwd mee, geloven erin en zijn hard bezig om er invulling aan te geven.
Als het gaat om de ontwikkellijnen/-doelen van de academie, dan wordt bij organisatieontwikkeling als pluspunt genoemd dat er veel energie is gestoken in onderwijsontwikkeling en -vernieuwing en scholing van docenten.
Wat betreft interprofessionele onderwijsontwikkeling en studentenbegeleiding ‘bubbelt’ het in de academie. Bovendien blijken studenten zich gezien, gehoord, gekend en gewaardeerd te voelen. Om met een van de aanwezige studenten te spreken: “Ze zien me als een collega in opleiding.”
Met het inhoudelijk profiel van de academie gaat het de goede kant op. Er komen veel voorbeelden op tafel van de thema’s waar we als academie op gevonden willen worden. Denk aan ouderenzorg en chronisch zieken en zorgtechnologie. Bovendien is er in het onderwijs steeds meer aandacht voor de maatschappelijke impact van toekomstige professionals.
Daarnaast zijn er ook mooie stappen gezet op het gebied van leren en onderzoeken in verbinding met én tussen bachelors, masters en lectoraten. Vooral op individueel niveau blijkt dat de banden steeds meer worden aangehaald.
Wat kan beter?
Verbeterpunten zijn er ook. Zo klinkt het advies dat de organisatie meer de inhoud moet volgen en de verbinding moet maken met de buitenwereld. “We zijn nog te veel naar binnen gericht”, klinkt aan een van de tafels. Ook wordt geopperd een gezamenlijk gedragen visie op interprofessioneel leren verder uit te werken: wat betekent IPL voor al het onderwijs en alle beroepsoefenaren (in opleiding)?
Als het om het profiel van de academie gaat, dan behoeven de doorsnijdende thema’s wellicht de meeste aandacht. Vooral op digi- en datavaardigheid is wat meer gevraagd.
Verder gaan er geluiden op om de bekendheid van lectoraten onder studenten te vergroten, de duurzame verbindingen met gemeentes en het mkb een ‘opkontje’ te geven en studenten flexibel in te zetten op onderzoeksvragen. “En is het niet een idee een lectorenmarkt te organiseren? Of onderzoekspraatjes tijdens de lunch? Een goede manier om studenten te informeren en te betrekken bij onderzoek.”
Hoe verder?
Alle bevindingen zijn vastgelegd in een uitgebreid verslag. Op basis daarvan is een update van het APS academieplan 2020-2025 gemaakt. Hierin richten we ons meer op interprofessioneel leren werken, HR en de organisatievraagstukken die daarmee samenhangen. Ook stellen we onszelf als doel de energie en ‘bubbels’ die werden gevoeld tijdens het midterm-reflectiemoment in de breedte te laten landen in ons onderwijs en onderzoek. Deze geüpdate versie is nu voorgelegd aan de Academieraad en het College van Bestuur. Half november verwachten we feedback hierop en gaan we aan de slag met versie 2.0. Dit is ongeveer half december gereed. Daarna werken we de publiekversie van het academieplan bij.
Getekend verslag
Klik op de afbeelding hieronder voor het getekende verslag van de bijeenkomst.